Professionsutveckling i matematikundervisning
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3450Keywords:
Undervisning, Matematik, ProfessionsutvecklingAbstract
Hur lärare planerar, genomför och utvärderar sin undervisning är centralt för att elever ska få den bästa undervisningen, en undervisning som optimerar deras chanser att lära sig skolmatematiken. Genom att ständigt arbeta med att förbättra undervisning kommer läraren att kunna erbjuda en undervisning som blir tydligare avseende hur kunnandet synliggörs för eleven. I nedanstående artikel beskrivs ett forsknings- och utvecklingsprojekt där vi studerade effekten av ett kompetensutvecklingsprogram med fokus på matematikdidaktik.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Carpenter, T P., Fennema, E., Peterson, P L., Chinag, C – P., Loef, M. (1989). Using Knowledge of Children's Mathematics Thinking in Classroom Teaching: An Experimental Study. American Educational Research Journal, 26(4), 499 – 531.
Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Steca, P., & Malone, P. S. (2006). Teachers' self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: A study at the school level. Journal of School Psychology, 44(6), 473–490. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.09.001
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute.
Shulman, L. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review. 57(1), 27-19.
Thames, M. H., & Ball, D. L. (2010). What math knowledge does teaching require? Teaching Children Mathematics, 17(4), 220-229.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Joakim Samuelsson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.