Professionsutveckling i matematikundervisning

Authors

  • Joakim Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3450

Keywords:

Undervisning, Matematik, Professionsutveckling

Abstract

Hur lärare planerar, genomför och utvärderar sin undervisning är centralt för att elever ska få den bästa undervisningen, en undervisning som optimerar deras chanser att lära sig skolmatematiken. Genom att ständigt arbeta med att förbättra undervisning kommer läraren att kunna erbjuda en undervisning som blir tydligare avseende hur kunnandet synliggörs för eleven. I nedanstående artikel beskrivs ett forsknings- och utvecklingsprojekt där vi studerade effekten av ett kompetensutvecklingsprogram med fokus på matematikdidaktik.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Joakim Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet

joakim.jpgJoakim Samuelsson bedriver framförallt forskning inom det matematikdidaktiska fältet på institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.

References

Carpenter, T P., Fennema, E., Peterson, P L., Chinag, C – P., Loef, M. (1989). Using Knowledge of Children's Mathematics Thinking in Classroom Teaching: An Experimental Study. American Educational Research Journal, 26(4), 499 – 531.

Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Steca, P., & Malone, P. S. (2006). Teachers' self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: A study at the school level. Journal of School Psychology, 44(6), 473–490. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.09.001

Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute.

Shulman, L. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review. 57(1), 27-19.

Thames, M. H., & Ball, D. L. (2010). What math knowledge does teaching require? Teaching Children Mathematics, 17(4), 220-229.

Downloads

Published

2022-01-24

How to Cite

Samuelsson, J. (2022). Professionsutveckling i matematikundervisning. Venue, (21). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3450