Att begripa vad dom begriper

Authors

  • Joakim Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3451

Keywords:

Undervisning, matematik, Begrepp

Abstract

Att lära sig matematik innebär att man kommer i kontakt med en mängd olika matematiska begrepp. Genom att tillägna sig begreppen ges eleverna en större möjlighet att förstå matematiken som ska läras. Begreppen hjälper dom att begripa matematiken. Begreppen inom matematiken, liksom inom alla sammanhang har en stor betydelse för möjligheten att förstå och kunna samtala om det man är engagerad i.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Joakim Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet

joakim.jpgJoakim Samuelsson bedriver framförallt forskning inom det matematikdidaktiska fältet på institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.

References

Greeno, J. G., Hall, R. P. (1997). Practicing representation: Learning with and about representational forms. Phi Delta Kappan, 78 (5), 361-367.

Heritage, M., & Niemi, D. (2006). Toward a framework for using student mathematical representations as formative assessments. Educational Assessment, 11, 265-282

Johnsen Høines, M. (2000). Matematik som språk. Stockholm: Liber

Pellegrino, J.W., Chudowsky, N. & Glaser, R. (Eds.) (2001) Knowing what Students

Know: The science and design of educational assessment. Washington,

D.C.: National Academy Press.

Pellegrino, J.W., Chudowsky, N. & Glaser, R. (Eds.) (2001) Knowing what Students

Know: The science and design of educational assessment. Washington,

D.C.: National Academy Press.

Pellegrino, J.W., Chudowsky, N. & Glaser, R. (Eds.) (2001) Knowing what Students

Know: The science and design of educational assessment. Washington,

D.C.: National Academy Press.

Niemi, D. (1996). A fraction is not a piece of pie: Assessing exceptional performance and deep understanding in elementary school mathematics. Gifted Child Quarterly, 40(2), 70-80

Pellegrino, J. W., Chudowsky, N., & Glaser, R. (2001). Knowing what students know: The science and design of educational assessment. Washington, DC: National Academies Press

Samuelsson, J. (2007). Att begripa vad de begriper. I A. Engström, M. Engvall och J. Samuelsson (red). Att leda den tidiga matematikundervisningen (s 107-125). Linköping: Skapande vetande.

Skovsmose, O., & Borba, M. (2004). Research methodology and critical mathematics education. I P. Valero & R. Zevenbergen (Red.), Researching the socio-political dimensions of mathematics education: Issues of power in theory and methodology (s. 207–226). Springer

Downloads

Published

2021-09-16

How to Cite

Samuelsson, J. (2021). Att begripa vad dom begriper . Venue, (20). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3451