No. 20 (2021): Utveckling, lärande och forskning (ULF)
Utbildning, lärande och forskning (ULF)

Att begripa vad dom begriper

Joakim Samuelsson
Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet
Bio

Published 2021-09-16

Keywords

  • Undervisning,
  • matematik,
  • Begrepp

How to Cite

Samuelsson, J. (2021). Att begripa vad dom begriper . Venue, (20). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3451

Abstract

Att lära sig matematik innebär att man kommer i kontakt med en mängd olika matematiska begrepp. Genom att tillägna sig begreppen ges eleverna en större möjlighet att förstå matematiken som ska läras. Begreppen hjälper dom att begripa matematiken. Begreppen inom matematiken, liksom inom alla sammanhang har en stor betydelse för möjligheten att förstå och kunna samtala om det man är engagerad i.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Greeno, J. G., Hall, R. P. (1997). Practicing representation: Learning with and about representational forms. Phi Delta Kappan, 78 (5), 361-367.
  2. Heritage, M., & Niemi, D. (2006). Toward a framework for using student mathematical representations as formative assessments. Educational Assessment, 11, 265-282
  3. Johnsen Høines, M. (2000). Matematik som språk. Stockholm: Liber
  4. Pellegrino, J.W., Chudowsky, N. & Glaser, R. (Eds.) (2001) Knowing what Students
  5. Know: The science and design of educational assessment. Washington,
  6. D.C.: National Academy Press.
  7. Pellegrino, J.W., Chudowsky, N. & Glaser, R. (Eds.) (2001) Knowing what Students
  8. Know: The science and design of educational assessment. Washington,
  9. D.C.: National Academy Press.
  10. Pellegrino, J.W., Chudowsky, N. & Glaser, R. (Eds.) (2001) Knowing what Students
  11. Know: The science and design of educational assessment. Washington,
  12. D.C.: National Academy Press.
  13. Niemi, D. (1996). A fraction is not a piece of pie: Assessing exceptional performance and deep understanding in elementary school mathematics. Gifted Child Quarterly, 40(2), 70-80
  14. Pellegrino, J. W., Chudowsky, N., & Glaser, R. (2001). Knowing what students know: The science and design of educational assessment. Washington, DC: National Academies Press
  15. Samuelsson, J. (2007). Att begripa vad de begriper. I A. Engström, M. Engvall och J. Samuelsson (red). Att leda den tidiga matematikundervisningen (s 107-125). Linköping: Skapande vetande.
  16. Skovsmose, O., & Borba, M. (2004). Research methodology and critical mathematics education. I P. Valero & R. Zevenbergen (Red.), Researching the socio-political dimensions of mathematics education: Issues of power in theory and methodology (s. 207–226). Springer