Påverkar covid-19 lärares betygs- och bedömningspraktik?

Authors

  • Linda Ekström Lind gymnasielärare
  • Cornelia Wilhelmsson
  • Anna Martin Bylund
  • Linneá Stenliden

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3480

Keywords:

covid-19, bedömning, betyg, rättssäkerhet, distansundervisning, distansbedömning

Abstract

Svensk gymnasieskola övergår 18 mars 2020 till distansundervisning med anledning av covid-19. Eleverna deltar hemifrån och lärarna arbetar antingen på skolan eller hemma. Grundskolan är fortsatt öppen och lärarna, och majoriteten elever, vistas i skolan. Rådande restriktioner anger att de med symtom ska vara hemma (Utbildningsdepartementet, 2020), vilket gör att vissa grundskoleelever deltar på distans. Därmed förändras skolpraktiken inom båda skolformerna: lärare och elever befinner sig i samma tid - arbetar utifrån befintligt schema - men separeras helt eller delvis fysiskt. Nu väcks nya frågor kring bedömning och betygsättning. Under vårterminen brukar elever få möjlighet att bekräfta eller höja sina prestationer. Hur ska detta ske när lärare och elever är åtskilda vid bedömningstillfällena? Betydelsefullt är att betygsättning genomförs på ett trovärdigt och rättssäkert sätt. Därför belyser vi hur lärare utifrån ett rättssäkerhetsperspektiv agerar i relation till bedömning och betygsättning i en förändrad skolpraktik.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Cornelia Wilhelmsson

Legitimerad högstadielärare.

Anna Martin Bylund

Fil doktor, universitetslektor

Linneá Stenliden

Docent, Linköpings universitet

References

Bergdahl, N., & Nouri, J. (2020). Covid-19 och omställning till distansundervisning i svensk skola. Återföringsrapport 2020-03-27. Stockholms universitet: Stockholm.

Ekström Lind, L., Martín Bylund, A., & Stenliden, L. (2020). Covid-19 i svenska skolor synliggör sårbarhetens potential i lärares praktik. Athena didaktik. Hämtad 13 februari 2021 från: https://atenadidaktik.se/article/view/3345

Kvavadze, A., & Basilaia, G. (2020). Transition to Online Education in Schools during SARS-CoV-2 Coronavirus (COVID-19) Pandemic in Georgia. Modestum.

Kock, E., & Rönnqvist, E. (2021). Sveriges Elevkårer och Saco Studentråd. Sveriges Elevkårer och Saco studentråds krav på åtgärder för att säkra ungas framtidsutsikter trots coronapandemin. Hämtad 30 januari 2021 från: https://www.saco.se/saco-studentrad/aktuellt-fran-saco-studentrad/pressmeddelanden/sveriges-elevkarer-och-saco-studentrads-krav-pa-atgarder-for-att-sakra-ungas-framtidsutsikter-trots-coronapandemin/

McMillan, H, J. (2017). Classroom assessment: Principles and Practice for Effective Standards-Based Instruction, Fifth Edition.

Stenliden, L., Martín Bylund, A., Landkvist L., Ekström Lind, L., Kellgren Lundberg, S., Stenmark, H., & Wilhelmsson, C. (2021). Lärares digitala kompetens före, under och efter covid-19. Utbildning och lärande.

Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. Hämtad 25 januari 2021 från: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a6596de/1553963978320/pdf2660.pdfJJaJ

Skolverket (2017). Betyg - deras funktion och vad de mäter. Hämtad 22 januari 2021 från: https://www.skolverket.se/download/18.b173ee8160557dd0b82891/1516017582178/Betyg-deras-funktioner-och-vad-de-mater%20.pdf

Skolverket (2018). Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Betyg och betygsättning. Hämtad 16 november 2020 från: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5c2/1553968119879/pdf4000.pdf

Skolverket (2020a). Slutbetyg i grundskolan våren 2020. Hämtad 16 november 2020 från: https://www.skolverket.se/getFile?file=7301

Skolverket (2020b). Vårens nationella prov ställs in. Hämtad 16 november 2020 från: https://www.skolverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/pressmeddelanden/2020-03-23-varens-nationella-prov-stalls-in

Skolverket (2020c). Betyg och studieresultat i gymnasieskolan år 2020. Hämtat 2 februari 2021 från: https://www.skolverket.se/getFile?file=7595

Utbildningsdepartementet (2020). The Government's work in the area of education in response to the coronavirus. Hämtad 16 november 2020 från: https://www.government.se/articles/2020/03/the-governments-work-in-the-area-of-education-in-response-to-the-coronavirus/

Zhou, L., Li, F., Wu, S., & Zhou, M. (2020). "School's out, but Class's on", the Largest Online Education in the World Today: Taking China's Practical Exploration during the COVID-19 Epidemic Prevention and Control as an Example. ERIC. Hämtad 13 februari 2021 från: https://eric.ed.gov/?id=ED603937

Published

2021-03-19

How to Cite

Ekström Lind, L., Wilhelmsson, C., Martin Bylund, A., & Stenliden, L. (2021). Påverkar covid-19 lärares betygs- och bedömningspraktik?. Venue, (20). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3480

Most read articles by the same author(s)