Simuleringar tränar förmågan att leda klassrummet

Authors

  • Marcus Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
  • Gunnel Colnerud Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
  • Eva Ragnemalm Institutionen för datavetenskap, Linköpings universitet
  • Mattias Arvola Institutionen för datavetenskap, Linköpings universitet
  • Mathias Nordvall Institutionen för datavetenskap, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1651

Keywords:

Etik värden och normer, Ledarskap i klassrummet, Samspel i klassrummet

Abstract

Många lärarstudenter lämnar lärarutbildningen med brister i förmågan att leda klassrummet – enligt dem själva. Genom datorsimuleringar har lärarstudenter fått ett nytt och effektivt sätt att träna upp sin förmåga att leda klassrummet utan att verkliga elever kommer till skada. Det visar ett forskningsprojekt 1 vid Linköpings universitet.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Marcus Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

Marcus Samuelsson Marcus Samuelsson är leg slöjdlärare och docent i pedagogik vid IBL, Linköpings universitet. Hans forskning fokuserar i första hand på ledarskap i klassrummet och datorsimuleringar som stöd för utveckling av olika förmågor hos lärarstuderande. Han forskar också om didaktik och barns och elevers motstånd i skolan som institution.

Gunnel Colnerud, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

G Gunnel Colnerud unnel Colnerud är leg psykolog och professor i pedagogik vid IBL, Linköpings Universitet. Hennes forskningsprojekt är inriktade mot lärarprofessionen, dess ledarskap och yrkesetik samt värdepedagogiska frågor. Vidare driver hon projekt kring forskningsetik.

Eva Ragnemalm, Institutionen för datavetenskap, Linköpings universitet

Eva L. Ragnemalm är lektor i datavetenskap och lärare i ett flertal ämnen, bland annat användarnära interaktionsdesign, grundläggande databasteknik och problembaserat lärande inom informationsteknologi. Hennes forskning handlar om att stödja lärande med olika datorbaserade system, t.ex. e-portfolio för att stödja aktiva lärares kompetensutveckling och simulering som stöd för att lära Classroom Management.

Mattias Arvola, Institutionen för datavetenskap, Linköpings universitet

Mattias Arvola Mattias Arvola är docent i kognitionsvetenskap, lärare i interaktionsdesign och användarupplevelse (UX), och ansvarig för det kognitionsvetenskapliga kandidatprogrammet vid Linköpings universitet. Hans forskning fokuserar på tänkande i design och användning av interaktiva system och tjänster, i termer av upplevelse, verksamhet och medvetande. Han har också forskat om design för samarbete och lärande.

Mathias Nordvall, Institutionen för datavetenskap, Linköpings universitet

Mathias Nordvall är Doktorand på institutionen för datavetenskap (IDA), LiU.

References

Badiee, F., & Kaufman, D. (2014). Effectiveness of an Online Simulation for Teacher Education. Journal of Technology and Teacher Education, 22(2), 167–186.

Dieker, L. A., Rodriguez, J. A., Lignugaris-Kraft, B., Hynes, M. C., & Hughes, C. E. (2014). The Potential of Simulated Environments in Teacher Education. Current and Future Possibilities. Teacher Education and Special Education, 37(1), 21–33.

Edman Stålbrandt, E. (2013). Simulerade skoldilemman – redskap för utveckling av reflektionsförmåga? Åbo: Åbo Akademi.

Evertson, C., & Weinstein, C. (2006). Handbook of Classroom Management. Research, Practice and Contemporary Issues. New York: Routledge.

Marton, F. (2014). Necessary Conditions of Learning. New York: Routledge.

Wubbels, T. (2011). An International Perspective on Classroom Management: What Should Prospective Teachers Learn? Teaching Education, 22, 113–131.

1. Simulerade provokationer – Lärarstudenters föreställningar och strategier för ledarskap i klassrummet. Finansierat av Vetenskapsrådet (diarienr 2011-4741).

Downloads

Published

2016-01-20

How to Cite

Samuelsson, M., Colnerud, G., Ragnemalm, E., Arvola, M., & Nordvall, M. (2016). Simuleringar tränar förmågan att leda klassrummet. Venue, (10), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1651