Olika granskningar skildrar olika aspekter

Authors

  • Marcus Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1322

Keywords:

Ledarskap i klassrummet

Abstract

Det som sker på skolans vardagsgolv, i klassrummen har under de senaste åren återigen blivit föremål för en allt mer omfattande diskussion. Inte minst som en effekt av ett ökat politiskt intresse och därpå följande reaktioner, skriver Marcus Samuelsson.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Marcus Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

Marcus Samuelsson Marcus Samuelsson har arbetet sju och ett halvt år som lärare på olika slags grundskolor. Han började som speciallärare för utåt- och inåtvända elever med social- och känslomässig problematik. Efter tre års växlade han om och arbetade som lärare i teknik, biologi liksom trä- och metallslöjd i fyra år. Marcus sista halvår arbetade han som klasslärare för en 5-6:a. Marcus forskar kring fostran, disciplin, ledarskap med mera.

References

Bohlin, I. (2010). Systematiska översikter, vetenskaplig kumulativitet och evidensbaserad pedagogik. Pedagogisk Forskning i Sverige 15, 164-186.

Dunkels, E. (2005). Nätkulturer: Vad gör barn och unga på Internet? Tidskrift för lärarutbildning och forskning, 1-2, 41-49.

Ekholm, M., & Lindvall, K. (2008). Skolinspektioner - i tid och otid. Pedagogisk Forskning i Sverige, 1, 42-58.

Granström, K. (2004). Om tillförlitlighet i observationer inom forskning och psykologisk praktik. Nordisk Psykologi, 56, 289-303.

Goffman, E. (2009). Jaget och maskerna: En studie i vardagslivets dramatik. Stockholm: Norstedts. 

Hattie, J. (2009). Visible learning. A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London: Routledge.

Håkansson, J., & Sundberg, D. (2012). Utmärkt undervisning: Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm: Natur & Kultur. 

Locke, J. (1975). An Essay Concerning Human Understanding. Oxford: Oxford University press. 

Naess, A. (1981). Ekologi, samhälle och livsstil. Stockholm: LTs Förlag. 

OECD. (2011). Has discipline in school deteriorated? Pisa in focus, 2011/4 (May), 1-4

Pettersson, D. (2008). Internationell kunskapsbedömning som inslag i nationell styrning av skolan. Uppsala universitet: Uppsala.

Samuelsson, M. (2011).  The competent youth’s exposure of teachers at YouTube.se. In G-M. Frånberg., E. Dunkels., & C. Hällgren. Youth Culture and Net Culture: Online Social Practices (s. 243-255). Hershey: IGI Global.

EN grupp elever och lärare framför white board.

Downloads

Published

2013-02-06

How to Cite

Samuelsson, M. (2013). Olika granskningar skildrar olika aspekter. Venue, (2), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1322

Issue

Section

Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>