Olika granskningar skildrar olika aspekter
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1322Keywords:
Ledarskap i klassrummetAbstract
Det som sker på skolans vardagsgolv, i klassrummen har under de senaste åren återigen blivit föremål för en allt mer omfattande diskussion. Inte minst som en effekt av ett ökat politiskt intresse och därpå följande reaktioner, skriver Marcus Samuelsson.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Bohlin, I. (2010). Systematiska översikter, vetenskaplig kumulativitet och evidensbaserad pedagogik. Pedagogisk Forskning i Sverige 15, 164-186.
Dunkels, E. (2005). Nätkulturer: Vad gör barn och unga på Internet? Tidskrift för lärarutbildning och forskning, 1-2, 41-49.
Ekholm, M., & Lindvall, K. (2008). Skolinspektioner - i tid och otid. Pedagogisk Forskning i Sverige, 1, 42-58.
Granström, K. (2004). Om tillförlitlighet i observationer inom forskning och psykologisk praktik. Nordisk Psykologi, 56, 289-303.
Goffman, E. (2009). Jaget och maskerna: En studie i vardagslivets dramatik. Stockholm: Norstedts.
Hattie, J. (2009). Visible learning. A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London: Routledge.
Håkansson, J., & Sundberg, D. (2012). Utmärkt undervisning: Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm: Natur & Kultur.
Locke, J. (1975). An Essay Concerning Human Understanding. Oxford: Oxford University press.
Naess, A. (1981). Ekologi, samhälle och livsstil. Stockholm: LTs Förlag.
OECD. (2011). Has discipline in school deteriorated? Pisa in focus, 2011/4 (May), 1-4
Pettersson, D. (2008). Internationell kunskapsbedömning som inslag i nationell styrning av skolan. Uppsala universitet: Uppsala.
Samuelsson, M. (2011). The competent youth’s exposure of teachers at YouTube.se. In G-M. Frånberg., E. Dunkels., & C. Hällgren. Youth Culture and Net Culture: Online Social Practices (s. 243-255). Hershey: IGI Global.

Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2013 Samuelsson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.