Elevers perspektiv på läsning i grundskola och fritidshem

Authors

  • Lina Lago Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet
  • Caroline Bötrius Norrköpings kommun

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3288

Keywords:

Läsning, Elevperspektiv, Skola, Fritidshem, Samverkan

Abstract

Att lära elever att läsa är något som ofta ses som en huvuduppgift i skolans tidiga år. Under senare år har även fritidshem kommit att lyftas fram som en viktig arena för elevers läsutveckling. I denna text undersöks hur elever beskriver läsningens funktion och roll i skola och fritidshem. Att förstå hur elever resonerar är en viktig utgångspunkt för lärares arbete såväl i skola som i fritidshem.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Lina Lago, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet

Lina Lago är docent i pedagogiskt arbete vid Institutionen för Tema, Tema barn. Lina forskar om två spår: barns perspektiv på olika aspekter av utbildningsinstitutioner och profession. Gemensamt för den forskning som hon bedriver är att den på olika sätt berör skarvarna mellan olika utbildningsinstitutioner för yngre barn.

Caroline Bötrius, Norrköpings kommun

Caroline Bötrius är utvecklingsledare på Forskning och utvecklingsavdelningen vid Utbildningskontoret i Norrköpings kommun. Caroline bedriver kompetensutveckling i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inom förskola, grundskola och gymnasium. Caroline är också delaktig i forskningsprojektet via Liu kring samverkan i förskoleklass, fritidshem och årskurs 1 samt ett ULF-projekt riktat mot förskolan med fokus på språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och flerspråkighet.

References

Axell, C. & Simonsson, M. (2019). Barnlitteratur och bokpraktiker i fritidshem. I H. Elvstrand, L. Lago & M. Simonsson (red.), Fritidshemmets möjligheter: Att arbeta fritidspedagogiskt (s. 185–214). Studentlitteratur.

Elvstrand, H. & Närvänen, A.L. (2016). Children’s own perspectives on participation in Leisure-time centers in Sweden, American Journal of Educational Research, 4, 496-503.

Fast, C. (2008). Literacy: i familj, förskola och skola. Studentlitteratur.

Harris, P. (2015). ‘Words and stuff’: exploring children’s perspectives of classroom reading in the early school years. Australian Journal of Language and Literacy, 38(1), 27-37.

Liberg, C., Geijerstam, Å.A. & Folkeryd, J.W. (2010). Utmana, utforska, utveckla!: om läs- och skrivprocessen i skolan. Studentlitteratur.

Putman, M. & Walker, C. (2010). Motivating children to read and write: using informal learning environments as contexts for literacy instruction, Journal of Research in Childhood Education, 24(2), 140-151.

Schmidt, C. (2020). Ethnographic research on children’s literacy practices: children’s literacy experiences and possibilities for representation. Ethnography and Education, 15(1), 48–63.

Skolinspektionen (2018) Undervisning i fritidshemmet. Skolinspektionen.

Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019. Skolverket.

Skolverket (2016). Att läsa och förstå: läsförståelse av vad och för vad? Skolverket.

Turner, J. & Paris, S.G. (1995). How literacy tasks influence children's motivation for literacy. The Reading Teacher, 48(8), 662–673.

Westlund, B. (2009). Att undervisa i läsförståelse. Natur & Kultur.

Downloads

Published

2021-03-24

How to Cite

Lago, L., & Bötrius, C. (2021). Elevers perspektiv på läsning i grundskola och fritidshem. Venue, (19). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3288

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>