Elevers perspektiv på läsning i grundskola och fritidshem
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3288Keywords:
Läsning, Elevperspektiv, Skola, Fritidshem, SamverkanAbstract
Att lära elever att läsa är något som ofta ses som en huvuduppgift i skolans tidiga år. Under senare år har även fritidshem kommit att lyftas fram som en viktig arena för elevers läsutveckling. I denna text undersöks hur elever beskriver läsningens funktion och roll i skola och fritidshem. Att förstå hur elever resonerar är en viktig utgångspunkt för lärares arbete såväl i skola som i fritidshem.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Axell, C. & Simonsson, M. (2019). Barnlitteratur och bokpraktiker i fritidshem. I H. Elvstrand, L. Lago & M. Simonsson (red.), Fritidshemmets möjligheter: Att arbeta fritidspedagogiskt (s. 185–214). Studentlitteratur.
Elvstrand, H. & Närvänen, A.L. (2016). Children’s own perspectives on participation in Leisure-time centers in Sweden, American Journal of Educational Research, 4, 496-503.
Fast, C. (2008). Literacy: i familj, förskola och skola. Studentlitteratur.
Harris, P. (2015). ‘Words and stuff’: exploring children’s perspectives of classroom reading in the early school years. Australian Journal of Language and Literacy, 38(1), 27-37.
Liberg, C., Geijerstam, Å.A. & Folkeryd, J.W. (2010). Utmana, utforska, utveckla!: om läs- och skrivprocessen i skolan. Studentlitteratur.
Putman, M. & Walker, C. (2010). Motivating children to read and write: using informal learning environments as contexts for literacy instruction, Journal of Research in Childhood Education, 24(2), 140-151.
Schmidt, C. (2020). Ethnographic research on children’s literacy practices: children’s literacy experiences and possibilities for representation. Ethnography and Education, 15(1), 48–63.
Skolinspektionen (2018) Undervisning i fritidshemmet. Skolinspektionen.
Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019. Skolverket.
Skolverket (2016). Att läsa och förstå: läsförståelse av vad och för vad? Skolverket.
Turner, J. & Paris, S.G. (1995). How literacy tasks influence children's motivation for literacy. The Reading Teacher, 48(8), 662–673.
Westlund, B. (2009). Att undervisa i läsförståelse. Natur & Kultur.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Lina Lago, Caroline Bötrius

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.