Tema – en väg för att skapa helhet och lugn i det fritidspedagogiska arbetet
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.4445Keywords:
Fritidspedagogik, kvalitetsarbeteAbstract
Artikel belyser ett aktionsforskningsarbete i fritidshem inom ramen för ULF. Projektet syftar till att öka kvalitén i fritidshem och att personalen får verktyg att arbeta på ett systematiskt sätt med läroplanen med utgångspunkt i fritidspedagogik. I utvecklingarbetet, som beskrivs i artikeln, har arbetslaget prövat ett temainriktat arbetssätt där de fokuserat på det i läroplanen framskrivna centrala innehållet för fritidshemmet och relaterat det till sociala relationer, elevinflytande och utvecklande av kompetenser.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Lager, K. (2021).Possibilities and Impossibilities for Everyday Life: Institutional Spaces in School-Age Educare, International Journal for Research on Extended Education, 8, 1, s. 25-33
Skolforskningsinstitutet (2021). Meningsfull fritid, utveckling och lärande i fritidshem. Solna: Skolforskningsinstitutet.
Skolverket (2016). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket.
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet – Lgr22. Skolverket.
Skolinspektionen (2010). Kvalitet i fritidshem [Elektronisk resurs]. Skolinspektionen.
Skolinspektionen (2018). Undervisning i fritidshemmet [Elektronisk resurs]. Skolinspektionen.
Stringer, E.T. (2007). Action research. (3. ed.) Los Angeles: Sage

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Helene Elvstrand, Lina Lago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.