Tema – en väg för att skapa helhet och lugn i det fritidspedagogiska arbetet

Authors

  • Helene Elvstrand Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet
  • Lina Lago

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.4445

Keywords:

Fritidspedagogik, kvalitetsarbete

Abstract

Artikel belyser ett aktionsforskningsarbete i fritidshem inom ramen för ULF. Projektet syftar till att öka kvalitén i fritidshem och att personalen får verktyg att arbeta på ett systematiskt sätt med läroplanen med utgångspunkt i fritidspedagogik. I utvecklingarbetet, som beskrivs i artikeln, har arbetslaget prövat ett temainriktat arbetssätt där de fokuserat på det i läroplanen framskrivna centrala innehållet för fritidshemmet och relaterat det till sociala relationer, elevinflytande och utvecklande av kompetenser. 

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Helene Elvstrand, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet

elvstrand-helene.jpgHelene Elvstrand är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem, institutionen  för samhälls- och välfärdsstudier på Linköpings universitet.

References

Lager, K. (2021).Possibilities and Impossibilities for Everyday Life: Institutional Spaces in School-Age Educare, International Journal for Research on Extended Education, 8, 1, s. 25-33

Skolforskningsinstitutet (2021). Meningsfull fritid, utveckling och lärande i fritidshem. Solna: Skolforskningsinstitutet.

Skolverket (2016). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket.

Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet – Lgr22. Skolverket.

Skolinspektionen (2010). Kvalitet i fritidshem [Elektronisk resurs]. Skolinspektionen.

Skolinspektionen (2018). Undervisning i fritidshemmet [Elektronisk resurs]. Skolinspektionen.

Stringer, E.T. (2007). Action research. (3. ed.) Los Angeles: Sage

Downloads

Published

2023-05-11

How to Cite

Elvstrand, H., & Lago, L. (2023). Tema – en väg för att skapa helhet och lugn i det fritidspedagogiska arbetet. Venue, (23). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.4445

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>