Berättelser om goda lärare förs vidare

Authors

  • Marcus Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
  • Joakim Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
  • Lars Kåreklint Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13215

Keywords:

Lärarutbildning

Abstract

Det råder brist på lärare. Det slutar fler lärare än det utbildas nya. Fler måste lockas till att bli lärare. Nya vägar måste hittas för att nå ut till blivande lärarstudenter. Unga människor tillbringar numera mer tid framför datorn än de sitter framför tv:n eller läser tidningar. Det framstår därför som logiskt att söka nya lärare, unga människor, via kampanjer på internet och via sociala medier. Det framstår kanske lika logiskt att ge en alternativ bild av skolan och läraren än den vi vanligtvis nås av i medierna. För den bilden berättar inte hela historien.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Marcus Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

Marcus Samuelsson Marcus Samuelsson har arbetet sju och ett halvt år som lärare på olika slags grundskolor. Han började som speciallärare för utåt- och inåtvända elever med social- och känslomässig problematik. Efter tre års växlade han om och arbetade som lärare i teknik, biologi liksom trä- och metallslöjd i fyra år. Marcus sista halvår arbetade han som klasslärare för en 5-6:a. Marcus forskar kring fostran, disciplin, ledarskap med mera vid Linköpings universitet.

Joakim Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

Joakim Samuelsson Joakim Samuelsson bedriver framförallt forskning inom det matematikdidaktiska fältet på institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.

Lars Kåreklint, Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet

Lars Kåreklint Lars Kåreklint är utbildningsledare med ansvar för skolsamverkan vid kansliet för området utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet.

References

Håkansson, J., & Sundberg, D. (2012) Utmärkt undervisning: Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm: Natur och Kultur.

Nordenbo, S. E., Sögaard Larsen, M., Tiftikçi, N., Wendt, R. E., Östergaard, S. (2008). Teacher competences and pupil achievement in pre-school and school. A systematic review carried out for The Ministry of Education and Research, Oslo. Copenhagen: Danish Clearinghouse for Educational Research, Department of Education: University of Aarhus.

Anton Hysen, fotbollsspelare, i en video från För det vidare.

Downloads

Published

2013-10-31

How to Cite

Samuelsson, M., Samuelsson, J., & Kåreklint, L. (2013). Berättelser om goda lärare förs vidare . Venue, (2), 1–7. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13215