Categories
Published 2013-10-31
Keywords
- Lärarutbildning
How to Cite
Samuelsson, M., Samuelsson, J., & Kåreklint, L. (2013). Berättelser om goda lärare förs vidare . Venue, (2), 1–7. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13215
Abstract
Det råder brist på lärare. Det slutar fler lärare än det utbildas nya. Fler måste lockas till att bli lärare. Nya vägar måste hittas för att nå ut till blivande lärarstudenter. Unga människor tillbringar numera mer tid framför datorn än de sitter framför tv:n eller läser tidningar. Det framstår därför som logiskt att söka nya lärare, unga människor, via kampanjer på internet och via sociala medier. Det framstår kanske lika logiskt att ge en alternativ bild av skolan och läraren än den vi vanligtvis nås av i medierna. För den bilden berättar inte hela historien.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Håkansson, J., & Sundberg, D. (2012) Utmärkt undervisning: Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm: Natur och Kultur.
- Nordenbo, S. E., Sögaard Larsen, M., Tiftikçi, N., Wendt, R. E., Östergaard, S. (2008). Teacher competences and pupil achievement in pre-school and school. A systematic review carried out for The Ministry of Education and Research, Oslo. Copenhagen: Danish Clearinghouse for Educational Research, Department of Education: University of Aarhus.