Published 2016-01-20
Keywords
- Etik värden och normer,
- Ledarskap i klassrummet,
- Samspel i klassrummet
How to Cite
Abstract
Många lärarstudenter lämnar lärarutbildningen med brister i förmågan att leda klassrummet – enligt dem själva. Genom datorsimuleringar har lärarstudenter fått ett nytt och effektivt sätt att träna upp sin förmåga att leda klassrummet utan att verkliga elever kommer till skada. Det visar ett forskningsprojekt 1 vid Linköpings universitet.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Badiee, F., & Kaufman, D. (2014). Effectiveness of an Online Simulation for Teacher Education. Journal of Technology and Teacher Education, 22(2), 167–186.
Dieker, L. A., Rodriguez, J. A., Lignugaris-Kraft, B., Hynes, M. C., & Hughes, C. E. (2014). The Potential of Simulated Environments in Teacher Education. Current and Future Possibilities. Teacher Education and Special Education, 37(1), 21–33.
Edman Stålbrandt, E. (2013). Simulerade skoldilemman – redskap för utveckling av reflektionsförmåga? Åbo: Åbo Akademi.
Evertson, C., & Weinstein, C. (2006). Handbook of Classroom Management. Research, Practice and Contemporary Issues. New York: Routledge.
Marton, F. (2014). Necessary Conditions of Learning. New York: Routledge.
Wubbels, T. (2011). An International Perspective on Classroom Management: What Should Prospective Teachers Learn? Teaching Education, 22, 113–131.
1. Simulerade provokationer – Lärarstudenters föreställningar och strategier för ledarskap i klassrummet. Finansierat av Vetenskapsrådet (diarienr 2011-4741).