No. 11 (2016)
Articles

Killar och tjejer upplever matematikundervisning på olika sätt

Marcus Samuelsson
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Bio
Joakim Samuelsson
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Bio

Published 2016-12-08

Keywords

  • Matematik,
  • Ämnesdidaktik,
  • Etik,
  • värden och normer,
  • Didaktik och lärande,
  • Genus
  • ...More
    Less

How to Cite

Samuelsson, M., & Samuelsson, J. (2016). Killar och tjejer upplever matematikundervisning på olika sätt. Venue, (11), 1–3. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.16516

Abstract

Elevers upplevelser av matematikundervisningen i skolan påverkar hur väl de lyckas i matematikämnet. Killar upplever att de i högre utsträckning än tjejerna har inflytande över innehållet och är mer delaktiga i undervisningen. Tjejerna upplever matematiken i skolan som svårare än vad killar gör.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.