Killar och tjejer upplever matematikundervisning på olika sätt

Authors

  • Marcus Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
  • Joakim Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.16516

Keywords:

Matematik, Ämnesdidaktik, Etik, värden och normer, Didaktik och lärande, Genus

Abstract

Elevers upplevelser av matematikundervisningen i skolan påverkar hur väl de lyckas i matematikämnet. Killar upplever att de i högre utsträckning än tjejerna har inflytande över innehållet och är mer delaktiga i undervisningen. Tjejerna upplever matematiken i skolan som svårare än vad killar gör.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Marcus Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

Marcus Samuelsson Marcus Samuelsson, leg slöjdlärare och biträdande professor i pedagogik, bedriver framförallt forskning om ledarskap i klassrummet och datorsimuleringar som stöd för utveckling av färdigheter och förmågor hos blivande lärare vid institutionen för beteendevetenskap och lärande på Linköpings universitet.

Joakim Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

Joakim SamuelssonJoakim Samuelsson, professor i pedagogik, bedriver framförallt forskning inom det matematikdidaktiska fältet på institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.

Downloads

Published

2016-12-08

How to Cite

Samuelsson, M., & Samuelsson, J. (2016). Killar och tjejer upplever matematikundervisning på olika sätt. Venue, (11), 1–3. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.16516