Vol. 27 (2024): Temanummer: Tillgängliga lärmiljöer
Temanummer: Tillgängliga lärmiljöer

 Att hålla lärobubblan hel

Katrin Stahlberg
Finspångs kommun
Lina Lago
Linköping university, Department of Thematic studies/Child studies
Bio
Lärare visar elev uppgifter.

Published 2025-01-13

Keywords

  • Tillgängliga lärmiljöer,
  • Studiero,
  • ULF,
  • Aktionsforskning

How to Cite

Stahlberg, K., & Lago, L. (2025).  Att hålla lärobubblan hel. Venue, 27. Retrieved from https://venue.ep.liu.se/article/view/5345

Abstract

Denna text beskriver ett ULF-projekt som handlar om att freda lektionerna. Att elever ska ha tillgång till sin lärare vid undervisningstillfällen borde vara självklart. En tillgänglig lärare ska ha fokus på sina elever och vara koncentrerad på lektionsinnehållet. Det här utvecklingsprojektet tog dock sin utgångspunkt i det motsatta, det vill säga att eleverna upplevde att det fanns många avbrott vilket påverkade undervisningen och deras tillgång till sin lärare. 

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Referenser
  2. Lago, L., Bertills, K., & Elvstrand, H. (2024). Mina tillgängliga vuxna: Gästredaktionell introduktion. Venue, 27. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5342
  3. Lago, L., Elvstrand, H., Antesten, B., Källman, J., Rydell, E., Vall, K., & Waldeck, A.-S. (2022). Ett gemensamt fokus: Att bygga kulturer för samverkan mellan förskoleklass, fritidshem och grundskola. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 16(2), 22–40. https://doi.org/10.23865/up.v16.3737
  4. Rönnerman, K. (2022) Aktionsforskning Vad? Hur? Varför?. Studentlitteratur.
  5. Skolforskningsinstitutet. (2021). Främja studiero i klassrummet: lärares ledarskap. Systematisk forskningssammanställning 2021:02. Skolforskningsinstitutet.
  6. Skolverket. (13 mars, 2024) Kollegialt lärande för ledarskap i undervisningen. https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/kollegialt-larande-for-ledarskap-i-undervisningen
  7. Wahlgren, B., & Aarkrog, V. (2021). Bridging the gap between research and practice: how teachers use research-based knowledge. Educational Action Research, 29(1), 118–132. https://doi.org/10.1080/09650792.2020.1724169
  8. Wang, M.-T., Degol, J. L., Amemiya, J., Parr, A. & Guo, J. (2020). Classroom climate and children’s academic and psychological wellbeing: A systematic review and meta-analysis. Developmental Review, 57, 100912. https://doi.org/10.1016/j.dr.2020.100912