Att möta elevers behov av tillgängliga vuxna genom att organisera och prioritera lärares tid
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.6253Keywords:
Tillgängliga lärmiljöer, tillgängliga vuxna, lärares ledarskap, tidAbstract
Denna text beskriver ett lokalt utvecklingsarbete inom ramen för ett aktionsforskningsprojekt där en lärargrupp undersökte hur deras tid kan organiseras och prioriteras för att öka tillgängligheten för elever. Genom att synliggöra arbetsprocessen, de genomförda insatserna samt elevernas och lärarnas upplevelser, bidrar texten med kunskap om hur socialt tillgängliga lärmiljöer kan främjas i praktiken.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Bertills, K., Elvstrand, H., & Lago, L. (2024). Praktiknära forskning och skolutveckling – en modell för samverkan. Venue, (28), 5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5478
Gray, C., Wilcox, G. & Nordstokke, D. (2017). Teacher mental health, school climate, inclusive education and student learning: A review. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 58(3), 203–210. http://dx.doi.org/10.1037/cap0000117
Elvstrand, H. & Lago, L. (2022). Elevers delaktighet: Ett sätt att utmana och utveckla aktionsforskning i skolan? Forskning og Forandring, 5(1), 25–45. https://doi.org/10.23865/fof.v5.3746
Lago, L., Bertills, K., & Elvstrand, H. (2024). Mina tillgängliga vuxna: Gästredaktionell introduktion. Venue, (27), 1. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5342
Ramberg, J., Brolin Låftman, S., Åkerstedt, T., & Modin, B. (2020). Teacher stress and students’ school well-being: The case of upper secondary schools in Stockholm. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(6), 816–830. https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1623308
Roorda, D., L., Jak, S., Zee, M., Oort, F. J., & Koomen, H. M. Y. (2017). Affective teacher-student relationships and students’ engagement and achievement: a meta-analytic update and test of the mediating role of engagement. School Psychology Review, 46(3), 239–261. https://doi.org/10.17105/SPR-2017-0035.V46-3
Rönnerman, K. (2022). Aktionsforskning Vad? Hur? Varför? Studentlitteratur.
Skolforskningsinstitutet (2021). Främja studiero i klassrummet: lärares ledarskap. Systematisk forskningssammanställning 2021:02. Skolforskningsinstitutet.
Vangrieken, K., Dochy, F., Raes, E., & Kyndt, E. (2015). Teacher collaboration: A systematic review. Educational Research Review, 15, 17–40. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.04.002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Maria Samuelsson, Lina Lago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.