Att möta elevers behov av tillgängliga vuxna genom att organisera och prioritera lärares tid

Authors

  • Maria Samuelsson Kinda kommun
  • Lina Lago Linköping university, Department of Thematic studies/Child studies

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.6253

Keywords:

Tillgängliga lärmiljöer, tillgängliga vuxna, lärares ledarskap, tid

Abstract

Denna text beskriver ett lokalt utvecklingsarbete inom ramen för ett aktionsforskningsprojekt där en lärargrupp undersökte hur deras tid kan organiseras och prioriteras för att öka tillgängligheten för elever. Genom att synliggöra arbetsprocessen, de genomförda insatserna samt elevernas och lärarnas upplevelser, bidrar texten med kunskap om hur socialt tillgängliga lärmiljöer kan främjas i praktiken.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Lina Lago, Linköping university, Department of Thematic studies/Child studies

Lina Lago är docent i pedagogiskt arbete vid Institutionen för TEMA/Tema Barn.

References

Bertills, K., Elvstrand, H., & Lago, L. (2024). Praktiknära forskning och skolutveckling – en modell för samverkan. Venue, (28), 5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5478

Gray, C., Wilcox, G. & Nordstokke, D. (2017). Teacher mental health, school climate, inclusive education and student learning: A review. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 58(3), 203–210. http://dx.doi.org/10.1037/cap0000117

Elvstrand, H. & Lago, L. (2022). Elevers delaktighet: Ett sätt att utmana och utveckla aktionsforskning i skolan? Forskning og Forandring, 5(1), 25–45. https://doi.org/10.23865/fof.v5.3746

Lago, L., Bertills, K., & Elvstrand, H. (2024). Mina tillgängliga vuxna: Gästredaktionell introduktion. Venue, (27), 1. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5342

Ramberg, J., Brolin Låftman, S., Åkerstedt, T., & Modin, B. (2020). Teacher stress and students’ school well-being: The case of upper secondary schools in Stockholm. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(6), 816–830. https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1623308

Roorda, D., L., Jak, S., Zee, M., Oort, F. J., & Koomen, H. M. Y. (2017). Affective teacher-student relationships and students’ engagement and achievement: a meta-analytic update and test of the mediating role of engagement. School Psychology Review, 46(3), 239–261. https://doi.org/10.17105/SPR-2017-0035.V46-3

Rönnerman, K. (2022). Aktionsforskning Vad? Hur? Varför? Studentlitteratur.

Skolforskningsinstitutet (2021). Främja studiero i klassrummet: lärares ledarskap. Systematisk forskningssammanställning 2021:02. Skolforskningsinstitutet.

Vangrieken, K., Dochy, F., Raes, E., & Kyndt, E. (2015). Teacher collaboration: A systematic review. Educational Research Review, 15, 17–40. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.04.002

Downloads

Published

2025-12-17

How to Cite

Samuelsson, M., & Lago, L. (2025). Att möta elevers behov av tillgängliga vuxna genom att organisera och prioritera lärares tid . Venue, (27). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.6253

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>