Simuleringar tränar förmågan att leda klassrummet
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1651Keywords:
Etik värden och normer, Ledarskap i klassrummet, Samspel i klassrummetAbstract
Många lärarstudenter lämnar lärarutbildningen med brister i förmågan att leda klassrummet – enligt dem själva. Genom datorsimuleringar har lärarstudenter fått ett nytt och effektivt sätt att träna upp sin förmåga att leda klassrummet utan att verkliga elever kommer till skada. Det visar ett forskningsprojekt 1 vid Linköpings universitet.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Badiee, F., & Kaufman, D. (2014). Effectiveness of an Online Simulation for Teacher Education. Journal of Technology and Teacher Education, 22(2), 167–186.
Dieker, L. A., Rodriguez, J. A., Lignugaris-Kraft, B., Hynes, M. C., & Hughes, C. E. (2014). The Potential of Simulated Environments in Teacher Education. Current and Future Possibilities. Teacher Education and Special Education, 37(1), 21–33.
Edman Stålbrandt, E. (2013). Simulerade skoldilemman – redskap för utveckling av reflektionsförmåga? Åbo: Åbo Akademi.
Evertson, C., & Weinstein, C. (2006). Handbook of Classroom Management. Research, Practice and Contemporary Issues. New York: Routledge.
Marton, F. (2014). Necessary Conditions of Learning. New York: Routledge.
Wubbels, T. (2011). An International Perspective on Classroom Management: What Should Prospective Teachers Learn? Teaching Education, 22, 113–131.
1. Simulerade provokationer – Lärarstudenters föreställningar och strategier för ledarskap i klassrummet. Finansierat av Vetenskapsrådet (diarienr 2011-4741).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2016 Samuelsson, Colnerud, Ragnemalm, Arvola, Nordvall

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Marcus Samuelsson är leg slöjdlärare och docent i pedagogik vid IBL, Linköpings universitet. Hans forskning fokuserar i första hand på ledarskap i klassrummet och datorsimuleringar som stöd för utveckling av olika förmågor hos lärarstuderande. Han forskar också om didaktik och barns och elevers motstånd i skolan som institution.
unnel Colnerud är leg psykolog och professor i pedagogik vid IBL, Linköpings Universitet. Hennes forskningsprojekt är inriktade mot lärarprofessionen, dess ledarskap och yrkesetik samt värdepedagogiska frågor. Vidare driver hon projekt kring forskningsetik.
Mattias Arvola är docent i kognitionsvetenskap, lärare i interaktionsdesign och användarupplevelse (UX), och ansvarig för det kognitionsvetenskapliga kandidatprogrammet vid Linköpings universitet. Hans forskning fokuserar på tänkande i design och användning av interaktiva system och tjänster, i termer av upplevelse, verksamhet och medvetande. Han har också forskat om design för samarbete och lärande.