Forskares tillträde till förskolan – barn som gatekeepers

Authors

  • Maria Simonsson Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
  • Mia Thorell Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.16511

Keywords:

Förskola

Abstract

Forskaren som studerar barndomar utifrån barns perspektiv på förskolan kommer nära barns vardag och deras världar. Barnen bidrar själva med information om sina liv till forskningen, men gör det på sina villkor. Vår forskning visar att barnens eget medgivande i forskningssammanhangen är viktigare än föräldrarnas och personalens.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Maria Simonsson, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Maria Simonsson Maria Simonsson är universitets- lektor i förskolans didaktik vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet.

Mia Thorell, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Mia Thorell Mia Thorell är pensionerad universitetslektor i barn vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet. Hennes forskningsintressen är förskolebarns lek och inskolning i förskolan.

References

Corsaro, W. & Molinari, L. (1999). Entering and Observing in Children’s Worlds: A Reflection on a Longitudinal Ethnography of Early Education in Italy. In Allison James (Ed.) Research with Children: Perspectives & Practices, 179–200. London: Falmer Press.

Corsaro; W. (2003). We’re Friends, Right?: Inside Kids’ Culture. Washington DC: Joseph Henry Press.

Halldén, G. (2003). Barnperspektiv som ideologisk och/eller metodiskt begrepp. Pedagogisk forskning, 1–2. 12–23.

Halldén, G. (Red.). (2007). Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlsson Bokförlag.

Johansson, E. (1999). Etik i små barns värld: Om värden och normer bland de yngsta barnen i förskolan. (Avh.) Göteborg Studies in Educational Sciences 141. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.

Markström, A-M. (2005). Förskolan som normaliseringspraktik. (Avh.) Linköping: Institutionen för Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet.  

Simonsson, M. (2004). Bilderboken i förskolan – en utgångspunkt för samspel. (Avh.) Linköping Studies in Arts and Science, 287. Linköping: Institutionen för tema.

Simonsson, M. & Thorell, M. (2010). Att börja på förskolan: Exempel på barns sociala samspelsprocesser under inskolningen.  Educare. 1. 53–72.

Tellgren, B. (2004). Förskola som mötesplats: Barns strategier för tillträden och uteslutningar i lek och samtal. (Lic. avh.) Örebro: Pedagogiska institutionen, Örebro universitet

Änggård, E. (2005). Bildskapande: en del av förskolebarns kamratkulturer (Avh.). Linköping Studies in Arts and Science, 315. Linköping: Institutionen för tema Barn.

Två förskolebarn som leker på golvet.

Downloads

Published

2016-09-30

How to Cite

Simonsson, M., & Thorell, M. (2016). Forskares tillträde till förskolan – barn som gatekeepers. Venue, (11), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.16511

Issue

Section

Articles

Categories