Mina tillgängliga vuxna

Gästredaktionell introduktion

Authors

  • Lina Lago Linköping university, Department of Thematic studies/Child studies
  • Karin Bertills Linköpings universitet
  • Helene Elvstrand Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5342

Keywords:

Aktionsforskning, ULF, Tillgängliga lärmiljöer, lärar-elev-relationer

Abstract

Denna text ingår i ett temanummer om ULF-projektet Tillgängliga lärmiljöer. I denna ram-text beskrivs arbetssätt och gemensamma resultat från projektet som visar hur relationen mellan skolans vuxna och elever är central för skolans sociala tillgänglighet vilket i sin tur ses som viktigt för elevers lärande.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Lina Lago, Linköping university, Department of Thematic studies/Child studies

Lina Lago är docent i pedagogiskt arbete vid Institutionen för TEMA/Tema Barn.

https://orcid.org/0000-0002-4841-9033

References

Aspelin, J., Jederlund, U., & Aneer, L. (2021). Lärar-elev-relation och samtal mellan lärare och elever. Skolverket.

Cheon, S. H., Reeve, J., & Ntoumanis, N. (2000). A needs-supportive intervention to help PE teachers enhance students' prosocial behavior and diminish antisocial behavior. Psychology of Sport and Exercise, 35, 74–88. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2017.11.010

Lyngstad, I., Bjerke, Ø., & Lagestad, P. (2019). ‘The teacher sees my absence, not my participation’. Pupils’ experiences of being seen by their teacher in physical education class. Sport, Education and Society, 24(2), 147–157. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1343713

Persson, E. & Persson, B. (2020). Att arbeta för en inkluderande skola. I E. Persson (red.), Inkluderande lärmiljöer: Kompetens för likvärdig: Utbildning i ett demokratiskt samhälle [2020:2 – Vetenskaplig slutrapport från Ifous Forsknings och Utvecklingsprogram Inkluderande lärmiljöer 2017–2019] (s. 19-27). Ifous.

Rönnerman, K. (2022). Aktionsforskning Vad? Hur? Varför?. Studentlitteratur.

Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner. Jossey-Bass.

Sointu, E. T., Savolainen, H., Lappalainen, K.. & Lambert, M. C. (2017). Longitudinal associations of student–teacher relationships and behavioural and emotional strengths on academic achievement. Educational Psychology, 37(4), 457-467. https://doi.org/10.1080/01443410.2016.1165796

Specialpedagogiska skolmyndigheten. (15 maj, 2024). Tillgänglighetsmodell. Tillgänglig via: https://www.spsm.se/stod-och-rad/skolutveckling/tillganglig-utbildning/tillganglighetsmodell/

Foto: Peter Holgersson

Downloads

Published

2024-09-05

How to Cite

Lago, L., Bertills, K., & Elvstrand, H. (2024). Mina tillgängliga vuxna: Gästredaktionell introduktion. Venue, (27), 1. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5342

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>