Läraren i centrum – skrivarcirkeln som handledning och kollegialt lärande

Authors

  • Lars Kåreklint Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet
  • Marcus Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1435

Keywords:

Skolutveckling

Abstract

Lärares erfarenheter är det som bygger upp den beprövade erfarenhet som skolans utbildning ska vila på. Idag lyfter allt fler, såväl forskare som beslutsfattare, fram läraren som en av de viktigaste nycklarna till en framgångsrik skola.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Lars Kåreklint, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

Lars Kåreklint Lars Kåreklint är utbildningsledare med ansvar för skolsamverkan vid kansliet för området utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet.

Marcus Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

Marcus Samuelsson Marcus Samuelsson har arbetat sju och ett halvt år som lärare på olika slags grundskolor. Han började som speciallärare för utåt- och inåtvända elever med social och känslomässig problematik. Efter tre år växlade han om och arbetade som lärare i teknik, biologi liksom trä- och metallslöjd i fyra år. Marcus sista halvår arbetade han som klasslärare för en 5-6:a. Marcus forskar kring fostran, disciplin, ledarskap med mera.

References

Prop 2009/10:165. Den nya skollagen – för kunskap, valfrihet och trygghet.  Stockholm: Utbildningsdepartementet.

SFS 2010:800. Skollag. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Downloads

Published

2014-05-08

How to Cite

Kåreklint, L., & Samuelsson, M. (2014). Läraren i centrum – skrivarcirkeln som handledning och kollegialt lärande. Venue, (5), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1435

Issue

Section

Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>