Lärares upplevelse av besvärande elevbeteende

Authors

  • Marcus Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1437

Keywords:

Samspel kring elever och lärande, Etik värden och normer, Ledarskap

Abstract

Svenska lärare upplever elevers pratande som mest besvärande. Detta är också det mest förkommande störande beteendet. Detta ganska triviala beteende störde lärare mest 1998 och så är det fortfarande.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Marcus Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

Marcus Samuelsson Marcus har arbetet sju och ett halvt år som lärare på olika slags grundskolor. Han började som speciallärare för utåt- och inåtvända elever med social- och känslomässig problematik. Efter tre års växlade han om och arbetade som lärare i teknik, biologi liksom trä- och metallslöjd i fyra år. Marcus sista halvår arbetade han som klasslärare för en 5-6:a. Marcus forskar kring fostran, disciplin, ledarskap med mera.

References

Granström K., & Einarsson, C. (1998). Utmaningar och provokationer i lärares vardagsarbete. (FOG-rapport 41). Linköping: Linköpings universitet.

Houghton, S., Wheldall, K., & Merrett, F. (1988). Classroom behaviour problems which secondary school teachers say they find most troublesome. British Educational Research Journal, 3, 297-312.

Downloads

Published

2014-03-11

How to Cite

Samuelsson, M. (2014). Lärares upplevelse av besvärande elevbeteende. Venue, (5), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1437

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>