![Bro.](https://venue.ep.liu.se/public/journals/6/article_1578_cover_sv_SE.jpg)
Published 2015-04-13
Keywords
- Skolutveckling,
- Förskoleklass
How to Cite
Abstract
Sexton år efter att förskoleklassen införs som en egen skolform ger Skolverket ut ett stödmaterial. Vilka bilder av arbetet i förskoleklass och vilken styrning av verksamheten framträder i detta material?
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Ackesjö, H. (2013). Från förväntningar till motstånd och anpassning: Fyra barns övergångar till och från förskoleklass. Nordic Early Education Research Journal. 6, 1-23.
Axiö, A. (2001). Det rör på sig: Hur gick det när förskoleklass, skola och fritidshem möttes?: Erfarenheter från ett forskningsprojekt. Stockholm: Socialtjänstförvaltningen.
Davies, B. & Harré, R. (1990). Positioning: The Discursive Production of Selves. Journal of Theory and Social Behaviour. 20:1, 43-63.
Forssblad, M. & Jönsson, O. (2014, 28 september). S och MP överens om skolan. Sveriges television. Hämtad 2014-11-07, från http://www.svt.se/nyheter/val2014/socialdemokraterna-och-miljopartiet-overens-om-skolan
Foucault, M. (1991). Governmentality. In G. Burchell, C. Gordon, & P. Miller (red.). The Foucault Effect: Studies in Governmentality. With two Lectures by and an Interview with Michael Foucault (s. 87-104). Chicago: University of Chicago Press.
Foucault, M. (2003). The subject and power. In P. Rabinow and N. Rose (red.). The essential Foucault: Selections from the essential works of Foucault 1954-1984 (s.126-144). New York: The new press.
Jällhage, L. (2014, 15 oktober) Nya ministern vill satsa på fritidshem. Lärarnas tidning. Hämtad 2014-11-07, från http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2014/10/15/nya-ministern-vill-satsa-pa-fritidshem
Karlsson, M., Melander, H., Pérez Prieto, H. & Sahlström, F. (2006a). Vad är det att börja skolan?. I M. Karlsson, H. Melander, H. Pérez Prieto & F. Sahlström (red.). Förskoleklassen: Ett tionde skolår? (s. 9-26). Stockholm: Liber.
Karlsson, M., Melander, H., Pérez Prieto, H. & Sahlström, F. (2006b). En tioårig grundskola?. I M. Karlsson, H. Melander, H. Pérez Prieto & F. Sahlström (red.). Förskoleklassen: Ett tionde skolår? (s. 166-170). Stockholm: Liber.
Kärrby, G. & Lundström, M. (2004). Pedagogisk integration och en förändrad praktik. Pedagogisk forskning i Sverige. 9:3, 189-204.
Lago, L. (2014). “Mellanklass kan man kalla det”: Om tid och meningsskapande vid övergången från förskoleklass till årskurs ett. Linköping: Linköping University.
Larsson, M. J. (2014, 8 januari) Björklund: Förskoleklass blir mer skolmässig. Dagens nyheter. Hämtad 2014-10-24, från http://www.dn.se/nyheter/politik/bjorklund-forskoleklass-blir-mer-skolmassig/
Regeringskansliet (2014). Tre förslag för stärkt grundskola, Promemoria, 2014-01-08.
Regeringens proposition 1995/96:206. Vissa skolfrågor m.m.
Regeringens proposition 1997/98:6. Förskoleklass och andra skollagsfrågor.
Regeringens proposition 2009/10:165. Den nya skollagen: för kunskap, valfrihet och trygghet.
Rose, N. (1999). Powers of Freedom: Reframing political thought. Cambridge: Cambridge University Press.
SFS 2010:800. Skollag. Stockholm: Utbildningsdepartementet.
Skolverket (2010). Läroplan för förskolan: Lpfö 98. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: Lgr11. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2014). Förskoleklassen: Uppdrag, innehåll och kvalitet. Stockholm: Fritzes.
Statens Offentliga Utredningar, SOU 2010:67. Utredningen om flexibel skolstart i grundskolan. I rättan tid?: Om ålder och skolstart: Betänkande. Stockholm: Skolverket, Fritzes.