Stöd eller styrning – En analys av Skolverkets stödmaterial för förskoleklassen

Authors

  • Lina Lago Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet
  • Maria Simonsson Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15410

Keywords:

Skolutveckling, Förskoleklass

Abstract

Sexton år efter att förskoleklassen införs som en egen skolform ger Skolverket ut ett stödmaterial. Vilka bilder av arbetet i förskoleklass och vilken styrning av verksamheten framträder i detta material?

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Lina Lago, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet

Lina Lago Lina Lago är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. Lina forskar bl.a. om förskoleklass och skolövergångar.

Maria Simonsson, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet

Maria Simonsson Maria Simonsson är universitets- lektor i förskolans didaktik vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier.

References

Ackesjö, H. (2013). Från förväntningar till motstånd och anpassning: Fyra barns övergångar till och från förskoleklass. Nordic Early Education Research Journal. 6, 1-23.

Axiö, A. (2001). Det rör på sig: Hur gick det när förskoleklass, skola och fritidshem möttes?: Erfarenheter från ett forskningsprojekt. Stockholm: Socialtjänstförvaltningen.

Davies, B. & Harré, R. (1990). Positioning: The Discursive Production of Selves. Journal of Theory and Social Behaviour. 20:1, 43-63.

Forssblad, M. & Jönsson, O. (2014, 28 september). S och MP överens om skolan. Sveriges television. Hämtad 2014-11-07, från http://www.svt.se/nyheter/val2014/socialdemokraterna-och-miljopartiet-overens-om-skolan

Foucault, M. (1991). Governmentality. In G. Burchell, C. Gordon, & P. Miller (red.). The Foucault Effect: Studies in Governmentality. With two Lectures by and an Interview with Michael Foucault (s. 87-104). Chicago: University of Chicago Press.

Foucault, M. (2003). The subject and power. In P. Rabinow and N. Rose (red.). The essential Foucault: Selections from the essential works of Foucault 1954-1984 (s.126-144). New York: The new press.

Jällhage, L. (2014, 15 oktober) Nya ministern vill satsa på fritidshem. Lärarnas tidning. Hämtad 2014-11-07, från http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2014/10/15/nya-ministern-vill-satsa-pa-fritidshem

Karlsson, M., Melander, H., Pérez Prieto, H. & Sahlström, F. (2006a). Vad är det att börja skolan?. I M. Karlsson, H. Melander, H. Pérez Prieto & F. Sahlström (red.). Förskoleklassen: Ett tionde skolår? (s. 9-26). Stockholm: Liber.

Karlsson, M., Melander, H., Pérez Prieto, H. & Sahlström, F. (2006b). En tioårig grundskola?. I M. Karlsson, H. Melander, H. Pérez Prieto & F. Sahlström (red.). Förskoleklassen: Ett tionde skolår? (s. 166-170). Stockholm: Liber.

Kärrby, G. & Lundström, M. (2004). Pedagogisk integration och en förändrad praktik. Pedagogisk forskning i Sverige. 9:3, 189-204.

Lago, L. (2014). “Mellanklass kan man kalla det”: Om tid och meningsskapande vid övergången från förskoleklass till årskurs ett. Linköping: Linköping University.

Larsson, M. J. (2014, 8 januari) Björklund: Förskoleklass blir mer skolmässig. Dagens nyheter. Hämtad 2014-10-24, från http://www.dn.se/nyheter/politik/bjorklund-forskoleklass-blir-mer-skolmassig/

Regeringskansliet (2014). Tre förslag för stärkt grundskola, Promemoria, 2014-01-08.

Regeringens proposition 1995/96:206. Vissa skolfrågor m.m.

Regeringens proposition 1997/98:6. Förskoleklass och andra skollagsfrågor.

Regeringens proposition 2009/10:165. Den nya skollagen: för kunskap, valfrihet och trygghet.

Rose, N. (1999). Powers of Freedom: Reframing political thought. Cambridge: Cambridge University Press.

SFS 2010:800. Skollag. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Skolverket (2010). Läroplan för förskolan: Lpfö 98. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: Lgr11. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2014). Förskoleklassen: Uppdrag, innehåll och kvalitet. Stockholm: Fritzes.

Statens Offentliga Utredningar, SOU 2010:67. Utredningen om flexibel skolstart i grundskolan. I rättan tid?: Om ålder och skolstart: Betänkande. Stockholm: Skolverket, Fritzes.

Bro.

Downloads

Published

2015-04-13

How to Cite

Lago, L., & Simonsson, M. (2015). Stöd eller styrning – En analys av Skolverkets stödmaterial för förskoleklassen. Venue, (8), 1–6. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15410

Issue

Section

Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>