No. 9 (2015)
Articles

Att administrera övergångar: En analys av Skolverkets stödmaterial om övergångar i skolan

Lina Lago
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet
Bio
Maria Simonsson
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet
Bio
Omslag på stödmaterialet.
Categories

Published 2015-09-11

Keywords

  • Skolutveckling

How to Cite

Lago, L., & Simonsson, M. (2015). Att administrera övergångar: En analys av Skolverkets stödmaterial om övergångar i skolan. Venue, (9), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15418

Abstract

Vilken kunskap finns tillgänglig för att underlätta skolans arbete med barns övergångar och vilket fokus har denna information? Vi har analyserat Skolverkets stödmaterial om övergångar för att se vilka riktlinjer som verksamheterna har att förhålla sig till. Kontinuitet framstår som önskvärt och råden handlar i hög utsträckning om hur skolan och förskolan ska arbeta med att skapa rutiner för detta, men också om vad det är för typ av information som ska överlämnas.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Ackesjö, H. (2013). Från förväntningar till motstånd och anpassning: Fyra barns övergångar till och från förskoleklass. Nordic Early Education Research Journal. 6, 1-23.

  2. Corsaro, W. A. & Molinari, L. (2005). I compagni: Understanding children's transition from preschool to elementary school. New York: Teachers College Press.

  3. Davies, B. & Harré, R. (1990). Positioning: The Discursive Production of Selves. Journal of Theory and Social Behaviour. 20(1), 43-63.

  4. Ecclestone, K., Biesta, G. & Hughes, M. (2010). Transitions in the lifecourse: The role of identity, agency and structure. I Ecclestone, K., Biesta, G. & Hughes, M. (red.) Transitions and learning through the lifecourse. (s. 1-15). London: Routledge.

  5. Foucault, M. (1991). Governmentality. I G. Burchell, C. Gordon, & P. Miller (red.). The Foucault Effect: Studies in Governmentality. With two Lectures by and an Interview with Michael Foucault (s. 87-104). Chicago: University of Chicago Press.

  6. Foucault, M. (2003). The subject and power. In P. Rabinow and N. Rose (red.). The essential Foucault: Selections from the essential works of Foucault 1954-1984 (s.126-144). New York: The new press.

  7. Lago, L. (2014). “Mellanklass kan man kalla det”: Om tid och meningsskapande vid övergången från förskoleklass till årskurs ett. Linköping: Linköping University.

  8. Margetts, K. (2002). Transition to school: Complexity and diversity. European Early Childhood Education Research Journal, 10(2), s. 103-114.

  9. Rose, N.  (1999). Powers of Freedom: Reframing political thought. Cambridge: Cambridge University Press.

  10. Utbildningsdepartementet (2015). Regeringen stärker kvaliteten i fritidshem och förskoleklass. Pressmeddelande 2015-01-13.

  11. Simonsson, M. & Lago, L. (2015). Stöd eller styrning: En analys av Skolverkets stödmaterial för förskoleklassen. Venue. 1(1) s. 1-6

  12. Skolverket (2014a). Övergångar inom och mellan skolor och skolformer: Hur övergångar kan främja en kontinuitet i skolgången från förskolan till gymnasieskolan. Stockholm: Fritzes.

  13. Skolverket (2014b). Förskoleklassen: Uppdrag, innehåll och kvalitet. Stockholm: Fritzes.

  14. Sutton, A., Muller, C. & Langenkamp, A. G. (2013). High school transfer students and the transition to college: Timing and the structure of the school Year. Learning Sociology of Education, 86(1), s. 63-82.