Dilemma eller evidens? Hur tänker lärarstudenter kring klassrumsledarskap? [1]

Authors

  • Gunnel Colnerud Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet
  • Marcus Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15423

Keywords:

Ledarskap i klassrummet

Abstract

Lärarstudenter använder två huvudsakliga strategier för att utveckla sin beredskap att utöva ledarskap i klassrummet. Antingen kan de utveckla en imaginär säkerhet eller en identifierad osäkerhet . Det framkommer av ett aktuellt forskningsprojekt [2] vid Linköpings universitet.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Gunnel Colnerud, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

Gunnel ColnerudGunnel Colnerud är leg psykolog och professor i pedagogik vid IBL, Linköpings Universitet. Hennes forskningsprojekt är inriktade mot lärarprofessionen, dess ledarskap och yrkesetik samt värdepedagogiska frågor. Vidare driver hon projekt kring forskningsetik.

Marcus Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

Marcus SamuelssonMarcus har arbetet sju och ett halvt år som lärare på olika slags grundskolor. Han började som speciallärare för utåt- och inåtvända elever med social- och känslomässig problematik. Efter tre års växlade han om och arbetade som lärare i teknik, biologi liksom trä- och metallslöjd i fyra år. Marcus sista halvår arbetade han som klasslärare för en 5-6:a. Marcus forskar kring fostran, disciplin, ledarskap med mera.

References

Brophy, J. (1988). Educating teachers about managing classrooms and students. Teaching and Teacher Education, 4(1), sid 1–18.

Colnerud, G., Karlsson, I., & Szklarski, A. (2008). Alltid redo. Lärarstudenters handlingsberedskap för varierande uppgifter i klassrummet. Linköping: Linköpings universitet.

Jones, V. (2006). How do teachers learn to be effective classroom managers? In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds.), Handbook of Classroom Management. Research, Practice and Contemporary Issues (sid 887–907). New Jersey: Lawrence Erlbaum.

Rolf, B. (2006). Tre kunskapsmodeller. In Bronäs A., & Selander, S. (Eds.), Verklighet verklighet: Teori och praktik i lärarutbildning  (sid 74–98). Stockholm: Norstedts Akademiska förlag.

Samuelsson, M & Colnerud, G. (2015). Student teachers’ perceptions regarding the challenges of leadership. I: D. Garbett, & A. Ovens, (Editors) Teaching for tomorrow today. Auckland: International Association of Teachers and Teaching and Edify Ltd, sid 312–320.

Sockett, H. & LePage, P. (2002). The missing language of the classroom. Teaching and Teacher Education, 18, sid 159–171.

Wubbels, T. (2011). An international perspective on classroom management: what should prospective teachers learn? Teaching Education, 22(2), sid 113–131.

Processschema för att lösa problem. Alla möjliga lösningar slutar i ovishet.

Downloads

Published

2015-12-04 — Updated on 2025-08-05

Versions

How to Cite

Colnerud, G., & Samuelsson, M. (2025). Dilemma eller evidens? Hur tänker lärarstudenter kring klassrumsledarskap? [1]. Venue, (9), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15423 (Original work published December 4, 2015)

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>