Lek för att utveckla sociala förmågor på fritidshemmet

Authors

  • Helene Elvstrand Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
  • Caroline Eneland
  • Marie Karlsson
  • Christian Sjöö

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.16512

Keywords:

Lek, Fritidshem

Abstract

Lek är något som sker hela tiden och på olika sätt bland barn. På Ektorpsringens fritidshem har vi pedagoger de senaste åren arbetat för att utveckla vår medvetenhet och vårt förhållningssätt kring lek. I artikeln beskriver vi och exemplifierar arbetssätt för att utveckla lek på fritidshemmet som pedagogisk metod.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Helene Elvstrand, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Helene Elvstrand Helene Elvstrand är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem, institutionen  för samhälls- och välfärdsstudier på Linköpings universitet.

Caroline Eneland

Caroline Caroline Eneland, fritidspedagog

Marie Karlsson

Marie Marie Karlsson, fritidspedagog

Christian Sjöö

Christian Christian Sjöö, lärare i fritidshem

References

Kane, E. (2011). Den livsviktiga leken. I Fritidshemmet (red), A. Pihlgren. Studentlitteratur: Lund. s 221-242.

Närvänen, AL. & Elvstrand, H. (2015). Aktionsforskning på fritidshem – villkor och möjligheter. Venue. Linköpings universitet.

 

1. Fritidshemsråd är ett demokratiskt forum på fritidshemmet där elever och pedagoger diskuterar verksamheten och tillsammans utformar de olika aktiviteterna

Olika leksaker

Downloads

Published

2016-10-13

How to Cite

Elvstrand, H., Eneland, C., Karlsson, M., & Sjöö, C. (2016). Lek för att utveckla sociala förmågor på fritidshemmet. Venue, (11), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.16512

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>