No. 14 (2018)
Articles

Avtryck som synliggör

Marcus Samuelsson
Avdelningen för utbildningsvetenskap och språk, Högskolan Väst, Trollhättan
Bio

Published 2018-10-05

Keywords

  • Samspel kring elever och lärande,
  • Lärarutbildning

How to Cite

Samuelsson, M. (2018). Avtryck som synliggör. Venue, (14), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1876

Abstract

Ensamarbetets dagar är till ända, för elevers och lärares skull. Fast vi är inte riktigt där än. I väntan på detta finns det anledning att uppmärksamma om och hur pedagogiskt förhållningssätt skiljer sig åt i ett kollegium.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Biesta, G. (2017). The rediscovery of teaching. London: Routledge.

  2. Cochran-Smith, M. (2015). Att bevara komplexiteten i läraryrket: policy, forskning och praxis. Venue.

  3. Colnerud, G., & Granström, K. (2015). Respekt för lärarprofessionen: Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Liber: Stockholm.

  4. Emmer, E. T., Evertson, C. M. & Andersson, L. M. (1980). Classroom management at the beginning of the school year. The Elementary School Journal, 80, 219–231.

  5. Freiberg, J. H. (1996). From Tourists to Citizens in the classroom. Educational Leadership, 54, 32-37.

  6. Hattie, J. (2008). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London: Routledge.

  7. Mitchell, R. M., Kensler, L., & Tschannen-Moran, M. (2018). Student trust in teachers and student perceptions of safety. Positive predictors of student identification with school. International Journal of Leadership in Education, 21, 135-154,

  8. Samuelsson, J. (2012). Den skickliga matematikläraren håller i taktpinnen. Venue.

  9. Samuelsson, M., Samuelsson, J., & Kåreklint, L. (2013). Berättelser om goda lärare förs vidare. Venue.

  10. Samuelsson, M. (2017). Lärandets ordning och reda: Ledarskap i klassrummet. Stockholm: Natur & Kultur.