Avtryck som synliggör

Authors

  • Marcus Samuelsson Avdelningen för utbildningsvetenskap och språk, Högskolan Väst, Trollhättan

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1876

Keywords:

Samspel kring elever och lärande, Lärarutbildning

Abstract

Ensamarbetets dagar är till ända, för elevers och lärares skull. Fast vi är inte riktigt där än. I väntan på detta finns det anledning att uppmärksamma om och hur pedagogiskt förhållningssätt skiljer sig åt i ett kollegium.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Marcus Samuelsson, Avdelningen för utbildningsvetenskap och språk, Högskolan Väst, Trollhättan

Marcus Samuelsson Marcus Samuelsson, leg slöjdlärare och professor i pedagogik på Högskolan Väst. Forskar och undervisar om ledarskap i klassrummet, barns motstånd i skolan som institution, simuleringar, slöjd, sommarkollo och hur ungdomar hanterar socialt tryck från kompisar och vårdnadshavare.

References

Biesta, G. (2017). The rediscovery of teaching. London: Routledge.

Cochran-Smith, M. (2015). Att bevara komplexiteten i läraryrket: policy, forskning och praxis. Venue.

Colnerud, G., & Granström, K. (2015). Respekt för lärarprofessionen: Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Liber: Stockholm.

Emmer, E. T., Evertson, C. M. & Andersson, L. M. (1980). Classroom management at the beginning of the school year. The Elementary School Journal, 80, 219–231.

Freiberg, J. H. (1996). From Tourists to Citizens in the classroom. Educational Leadership, 54, 32-37.

Hattie, J. (2008). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London: Routledge.

Mitchell, R. M., Kensler, L., & Tschannen-Moran, M. (2018). Student trust in teachers and student perceptions of safety. Positive predictors of student identification with school. International Journal of Leadership in Education, 21, 135-154,

Samuelsson, J. (2012). Den skickliga matematikläraren håller i taktpinnen. Venue.

Samuelsson, M., Samuelsson, J., & Kåreklint, L. (2013). Berättelser om goda lärare förs vidare. Venue.

Samuelsson, M. (2017). Lärandets ordning och reda: Ledarskap i klassrummet. Stockholm: Natur & Kultur.

Downloads

Published

2018-10-05

How to Cite

Samuelsson, M. (2018). Avtryck som synliggör. Venue, (14), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1876