
Published 2018-10-05
Keywords
- Samspel kring elever och lärande,
- Lärarutbildning
How to Cite
Abstract
Ensamarbetets dagar är till ända, för elevers och lärares skull. Fast vi är inte riktigt där än. I väntan på detta finns det anledning att uppmärksamma om och hur pedagogiskt förhållningssätt skiljer sig åt i ett kollegium.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Biesta, G. (2017). The rediscovery of teaching. London: Routledge.
Cochran-Smith, M. (2015). Att bevara komplexiteten i läraryrket: policy, forskning och praxis. Venue.
Colnerud, G., & Granström, K. (2015). Respekt för lärarprofessionen: Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Liber: Stockholm.
Emmer, E. T., Evertson, C. M. & Andersson, L. M. (1980). Classroom management at the beginning of the school year. The Elementary School Journal, 80, 219–231.
Freiberg, J. H. (1996). From Tourists to Citizens in the classroom. Educational Leadership, 54, 32-37.
Hattie, J. (2008). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London: Routledge.
Mitchell, R. M., Kensler, L., & Tschannen-Moran, M. (2018). Student trust in teachers and student perceptions of safety. Positive predictors of student identification with school. International Journal of Leadership in Education, 21, 135-154,
Samuelsson, J. (2012). Den skickliga matematikläraren håller i taktpinnen. Venue.
Samuelsson, M., Samuelsson, J., & Kåreklint, L. (2013). Berättelser om goda lärare förs vidare. Venue.
Samuelsson, M. (2017). Lärandets ordning och reda: Ledarskap i klassrummet. Stockholm: Natur & Kultur.