No. 19 (2021): Venue
Venue Articles

Elevers perspektiv på läsning i grundskola och fritidshem

Lina Lago
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet
Bio
Caroline Bötrius
Norrköpings kommun
Bio

Published 2021-03-24

Keywords

  • Läsning,
  • Elevperspektiv,
  • Skola,
  • Fritidshem,
  • Samverkan

How to Cite

Lago, L., & Bötrius, C. (2021). Elevers perspektiv på läsning i grundskola och fritidshem. Venue, (19). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.3288

Abstract

Att lära elever att läsa är något som ofta ses som en huvuduppgift i skolans tidiga år. Under senare år har även fritidshem kommit att lyftas fram som en viktig arena för elevers läsutveckling. I denna text undersöks hur elever beskriver läsningens funktion och roll i skola och fritidshem. Att förstå hur elever resonerar är en viktig utgångspunkt för lärares arbete såväl i skola som i fritidshem.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Axell, C. & Simonsson, M. (2019). Barnlitteratur och bokpraktiker i fritidshem. I H. Elvstrand, L. Lago & M. Simonsson (red.), Fritidshemmets möjligheter: Att arbeta fritidspedagogiskt (s. 185–214). Studentlitteratur.
  2. Elvstrand, H. & Närvänen, A.L. (2016). Children’s own perspectives on participation in Leisure-time centers in Sweden, American Journal of Educational Research, 4, 496-503.
  3. Fast, C. (2008). Literacy: i familj, förskola och skola. Studentlitteratur.
  4. Harris, P. (2015). ‘Words and stuff’: exploring children’s perspectives of classroom reading in the early school years. Australian Journal of Language and Literacy, 38(1), 27-37.
  5. Liberg, C., Geijerstam, Å.A. & Folkeryd, J.W. (2010). Utmana, utforska, utveckla!: om läs- och skrivprocessen i skolan. Studentlitteratur.
  6. Putman, M. & Walker, C. (2010). Motivating children to read and write: using informal learning environments as contexts for literacy instruction, Journal of Research in Childhood Education, 24(2), 140-151.
  7. Schmidt, C. (2020). Ethnographic research on children’s literacy practices: children’s literacy experiences and possibilities for representation. Ethnography and Education, 15(1), 48–63.
  8. Skolinspektionen (2018) Undervisning i fritidshemmet. Skolinspektionen.
  9. Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019. Skolverket.
  10. Skolverket (2016). Att läsa och förstå: läsförståelse av vad och för vad? Skolverket.
  11. Turner, J. & Paris, S.G. (1995). How literacy tasks influence children's motivation for literacy. The Reading Teacher, 48(8), 662–673.
  12. Westlund, B. (2009). Att undervisa i läsförståelse. Natur & Kultur.