Published 2023-05-11
Keywords
- Fritidspedagogik,
- kvalitetsarbete
How to Cite
Copyright (c) 2023 Helene Elvstrand, Lina Lago
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Artikel belyser ett aktionsforskningsarbete i fritidshem inom ramen för ULF. Projektet syftar till att öka kvalitén i fritidshem och att personalen får verktyg att arbeta på ett systematiskt sätt med läroplanen med utgångspunkt i fritidspedagogik. I utvecklingarbetet, som beskrivs i artikeln, har arbetslaget prövat ett temainriktat arbetssätt där de fokuserat på det i läroplanen framskrivna centrala innehållet för fritidshemmet och relaterat det till sociala relationer, elevinflytande och utvecklande av kompetenser.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Lager, K. (2021).Possibilities and Impossibilities for Everyday Life: Institutional Spaces in School-Age Educare, International Journal for Research on Extended Education, 8, 1, s. 25-33
- Skolforskningsinstitutet (2021). Meningsfull fritid, utveckling och lärande i fritidshem. Solna: Skolforskningsinstitutet.
- Skolverket (2016). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket.
- Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet – Lgr22. Skolverket.
- Skolinspektionen (2010). Kvalitet i fritidshem [Elektronisk resurs]. Skolinspektionen.
- Skolinspektionen (2018). Undervisning i fritidshemmet [Elektronisk resurs]. Skolinspektionen.
- Stringer, E.T. (2007). Action research. (3. ed.) Los Angeles: Sage