Lärares upplevelse av besvärande elevbeteende
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1437Keywords:
Samspel kring elever och lärande, Etik värden och normer, LedarskapAbstract
Svenska lärare upplever elevers pratande som mest besvärande. Detta är också det mest förkommande störande beteendet. Detta ganska triviala beteende störde lärare mest 1998 och så är det fortfarande.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Granström K., & Einarsson, C. (1998). Utmaningar och provokationer i lärares vardagsarbete. (FOG-rapport 41). Linköping: Linköpings universitet.
Houghton, S., Wheldall, K., & Merrett, F. (1988). Classroom behaviour problems which secondary school teachers say they find most troublesome. British Educational Research Journal, 3, 297-312.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2014 Samuelsson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Marcus har arbetet sju och ett halvt år som lärare på olika slags grundskolor. Han började som speciallärare för utåt- och inåtvända elever med social- och känslomässig problematik. Efter tre års växlade han om och arbetade som lärare i teknik, biologi liksom trä- och metallslöjd i fyra år. Marcus sista halvår arbetade han som klasslärare för en 5-6:a. Marcus forskar kring fostran, disciplin, ledarskap med mera.