En berättelse om ledarskap i klassrummet
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15413Keywords:
Ledarskap i klassrummet, LärarutbildningAbstract
Förebyggande, långsiktigt, målmedvetet och tålmodigt är viktiga delar av lärares klassrumsledarskap. Detta är i sig inget nytt. Astrid Lindgren skrev om det redan 1949 i boken Mera om oss barn i Bullerbyn .
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Colnerud, G., & Granström, K. (2002). Respekt för läraryrket. Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. HLS Förlag: Stockholm.
Frykman, J. (1998). Ljusnande framtid! Skola, social mobilitet och kulturell identitet. Lund: Historiska media.
Lindgren, A. (1949). Mera om oss barn i Bullerbyn. Stockholm: Rabén & Sjögren.
Samuelsson, M. (2012). Lärares benägenhet att gripa in.
Samuelsson, M., Samuelsson, K., & Kåreklint, M. (2013). Berättelser om goda lärare förs vidare. Venue.
Samuelsson, M. (2014). Lärares upplevelse av besvärande beteende.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2015 Samuelsson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.