En berättelse om ledarskap i klassrummet

Authors

  • Marcus Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15413

Keywords:

Ledarskap i klassrummet, Lärarutbildning

Abstract

Förebyggande, långsiktigt, målmedvetet och tålmodigt är viktiga delar av lärares klassrumsledarskap. Detta är i sig inget nytt. Astrid Lindgren skrev om det redan 1949 i boken Mera om oss barn i Bullerbyn .

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Marcus Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

Marcus Samuelsson Marcus har arbetet sju och ett halvt år som lärare på olika slags grundskolor. Han började som speciallärare för utåt- och inåtvända elever med social- och känslomässig problematik. Efter tre års växlade han om och arbetade som lärare i teknik, biologi liksom trä- och metallslöjd i fyra år. Marcus sista halvår arbetade han som klasslärare för en 5-6:a. Marcus forskar kring fostran, disciplin, ledarskap med mera.

References

Colnerud, G., & Granström, K. (2002). Respekt för läraryrket. Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. HLS Förlag: Stockholm.

Frykman, J. (1998). Ljusnande framtid! Skola, social mobilitet och kulturell identitet. Lund: Historiska media.

Lindgren, A. (1949). Mera om oss barn i Bullerbyn. Stockholm: Rabén & Sjögren.

Samuelsson, M. (2012). Lärares benägenhet att gripa in.

Samuelsson, M., Samuelsson, K., & Kåreklint, M. (2013). Berättelser om goda lärare förs vidare. Venue.

Samuelsson, M. (2014). Lärares upplevelse av besvärande beteende.

Downloads

Published

2015-05-05

How to Cite

Samuelsson, M. (2015). En berättelse om ledarskap i klassrummet. Venue, (8), 1–3. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.15413

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>