Att hitta kärnan i fritidspedagogik

Authors

  • Helene Elvstrand Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
  • Åsa Nilsson Svärtingehus skola, Svärtinge
  • Martin Voogand Svärtingehus skola, Svärtinge
  • Ingela Rondahl-Johansson Svärtingehus skola, Svärtinge
  • Ann Vestergren Svärtingehus skola, Svärtinge
  • Therese Hjertqvist Svärtingehus skola, Svärtinge
  • Maria Näsberg Lund Svärtingehus skola, Svärtinge
  • Stefan Bohlin Svärtingehus skola, Svärtinge
  • Jenny Hultberg Svärtingehus skola, Svärtinge
  • Anna Brorsson Svärtingehus skola, Svärtinge

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1652

Keywords:

Fritidshem, Aktionsforskning, Skolutveckling

Abstract

Vad är fritidshemmets uppdrag och hur kan vi gemensamt formulera en fritidspedagogisk kärna? Det är frågor vi pedagoger ställer oss i ett pågående aktionsforskningsprojekt på Svärtingehus fritidshem.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Helene Elvstrand, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Helene Elvstrand Helene Elvstrand är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem, institutionen  för samhälls- och välfärdsstudier på Linköpings universitet.

Martin Voogand, Svärtingehus skola, Svärtinge

Martin Martin Voogand är legitimerad So/No 1-6 lärare. Han arbetar som fritidspedagog på Svärtingehus skola.

Ann Vestergren, Svärtingehus skola, Svärtinge

Ann Ann Vestergren är legitimerad Ma/No 1-7 lärare och arbetar som fritidspedagog på Svärtingehus skola.

Therese Hjertqvist, Svärtingehus skola, Svärtinge

Therese Therese Hjertqvist är legitimerad fritidspedagog och arbetar på Svärtingehus skola.

Maria Näsberg Lund, Svärtingehus skola, Svärtinge

Maria Maria Näsberg Lund är legitimerad fritidspedagog och arbetar på Svärtingehus skola.

Stefan Bohlin, Svärtingehus skola, Svärtinge

Stefan Stefan Bohlin är legitimerad fritidspedagog och arbetar på Svärtingehus.

Jenny Hultberg, Svärtingehus skola, Svärtinge

Lenny Jenny Hultberg är legitimerad fritidspedagog, lärare i HKK, Idrott och matteoch arbetar på Svärtingehus skola.

Anna Brorsson, Svärtingehus skola, Svärtinge

Anna Anna Brorsson är legitimerad fritidspedagogoch arbetar på Svärtingehus skola.

References

Elvstrand, H (2013). Den villkorade delaktigheten. I M: Jenssen & A. Fjällhed (red) Barns livsvillkor: i mötet mellan skola och fritidshem. Studentlitteratur: Lund.

Närvänen, AL. & Elvstrand, H. (2014). På väg att (om)skapa fritidshemskulturer: Om visioner och gränsdragningar och identitetsarbete. Barn, 3, 9–27.

Pihlgren, A. (2014). Fritidshemmets didaktik. Studentlitteratur: Lund.

Saar, T., Löfdahl, A. & Hjalmarsson, M. (2012).  Kunskapsmöjligheter i svenska fritidshem, Nordisk barnehageforskning, 5, 1–13.

Skolverket. (2011). Lgr11, Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

Skolverket. (2014). Skolverkets Allmänna råd. Stockholm: Skolverket.

Downloads

Published

2016-02-04

How to Cite

Elvstrand, H., Nilsson, Åsa, Voogand, M., Rondahl-Johansson, I., Vestergren, A., Hjertqvist, T., Näsberg Lund, M., Bohlin, S., Hultberg, J., & Brorsson, A. (2016). Att hitta kärnan i fritidspedagogik. Venue, (10), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1652

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>