Förskolebarn använder mätning i legoleken

Authors

  • Anders Albinsson Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
  • Joakim Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
  • Maria Simonsson Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1653

Keywords:

Förskolan, Lek, Ämnesdidaktik, Didaktik och lärande

Abstract

I legoleken använder förskolebarn mätning på många olika sätt. De växlar mellan olika mätredskap och måttenheter, beroende på kontext och önskat mätresultat. Genom mätningar löser barnen problem i legoleken. Mätresultatet kommuniceras genom att visa, förklara och argumentera med matematiska begrepp.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Anders Albinsson, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Anders Albinsson Anders Albinsson är universitetsadjunkt vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, , Linköpings universitet.

Joakim Samuelsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

Joakim Samuelsson Joakim Samuelsson bedriver framförallt forskning inom det matematikdidaktiska fältet på institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.

Maria Simonsson, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Maria Simonsson Maria Simonsson är universitetslektor i förskolans didaktik vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet.

References

Ahlberg, A. (2001). Lärande och delaktighet. Lund: Studentlitteratur.

Björklund, C. (2013). Vad räknas i förskolan? Matematik 3–5 år. Lund: Studentlitteratur.

Carruthers, E. & Worthington, M. (2006). Children’s Mathematics. Making marks, making meaning. London: Paul Chapman Publishing Ltd.  

Solem, H.I. & Reikerås, L.E. K. (2004). Det matematiska barnet. Stockholm: Natur och Kultur.

Sterner, G. (2006). Språk, kommunikation och representation, I E Doverborg, & G. Emanuelsson, (Red.). Små barns matematik. Göteborg: Göteborgs universitet, NCM.

Sterner, G. & Johansson, B. (2006). Räkneord, uppräkning och taluppfattning, I E. Doverborg, & G. Emanuelsson, (Red.), Små barns matematik. Göteborg: Göteborgs universitet, NCM.

Legobitar som mätband.

Downloads

Published

2016-02-18

How to Cite

Albinsson, A., Samuelsson, J., & Simonsson, M. (2016). Förskolebarn använder mätning i legoleken. Venue, (10), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1653