Published 2016-02-18
Keywords
- Förskolan,
- Lek,
- Ämnesdidaktik,
- Didaktik och lärande
How to Cite
Abstract
I legoleken använder förskolebarn mätning på många olika sätt. De växlar mellan olika mätredskap och måttenheter, beroende på kontext och önskat mätresultat. Genom mätningar löser barnen problem i legoleken. Mätresultatet kommuniceras genom att visa, förklara och argumentera med matematiska begrepp.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Ahlberg, A. (2001). Lärande och delaktighet. Lund: Studentlitteratur.
Björklund, C. (2013). Vad räknas i förskolan? Matematik 3–5 år. Lund: Studentlitteratur.
Carruthers, E. & Worthington, M. (2006). Children’s Mathematics. Making marks, making meaning. London: Paul Chapman Publishing Ltd.
Solem, H.I. & Reikerås, L.E. K. (2004). Det matematiska barnet. Stockholm: Natur och Kultur.
Sterner, G. (2006). Språk, kommunikation och representation, I E Doverborg, & G. Emanuelsson, (Red.). Små barns matematik. Göteborg: Göteborgs universitet, NCM.
Sterner, G. & Johansson, B. (2006). Räkneord, uppräkning och taluppfattning, I E. Doverborg, & G. Emanuelsson, (Red.), Små barns matematik. Göteborg: Göteborgs universitet, NCM.