No. 11 (2016)
Articles

Ett fall framåt: case i förskollärarutbildningen

Lina Lago
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Bio
Alma Vladavic
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Bio
Helene Elvstrand
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Bio
Vägskyltar som pekar mot varandra. På den ena står Teori, på den andra Praktik.
Categories

Published 2016-11-10

Keywords

  • Förskollärare,
  • Lärarutbildning

How to Cite

Lago, L., Vladavic, A., & Elvstrand, H. (2016). Ett fall framåt: case i förskollärarutbildningen. Venue, (11), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.16514

Abstract

Teori och praktik beskrivs ofta som varandras motsatser. Men i förskollärares vardag är de snarare en enhet. På Linköpings universitet används case i förskollärarutbildningens första termin för att koppla samman de teoretiska delarna av utbildningen med praktiken.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Aspelin, Jonas & Persson, Sven (2008). Lärares professionella/personliga utveckling. Educare, 1, 26–49.

  2. Eriksson, Anita (2009). Om teori och praktik i lärarutbildning: en etnografisk och diskursanalytisk studie. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet.

  3. Erixon Arreman, Inger (2005). Att rubba föreställningar och bryta traditioner: forskningsutveckling, makt och förändring i svensk lärarutbildning. Diss. Umeå: Umeå universitet.

  4. Nordquist, Jonas, Sundberg, Kristina & Johansson, Linda (2011). Case: verktyg för professionslärande. Stockholm: Liber.