Published 2016-11-10
Keywords
- Förskollärare,
- Lärarutbildning
How to Cite
Abstract
Teori och praktik beskrivs ofta som varandras motsatser. Men i förskollärares vardag är de snarare en enhet. På Linköpings universitet används case i förskollärarutbildningens första termin för att koppla samman de teoretiska delarna av utbildningen med praktiken.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Aspelin, Jonas & Persson, Sven (2008). Lärares professionella/personliga utveckling. Educare, 1, 26–49.
Eriksson, Anita (2009). Om teori och praktik i lärarutbildning: en etnografisk och diskursanalytisk studie. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet.
Erixon Arreman, Inger (2005). Att rubba föreställningar och bryta traditioner: forskningsutveckling, makt och förändring i svensk lärarutbildning. Diss. Umeå: Umeå universitet.
Nordquist, Jonas, Sundberg, Kristina & Johansson, Linda (2011). Case: verktyg för professionslärande. Stockholm: Liber.