Att utveckla arbetet med lek på fritidshem - Erfarenheter från ett aktionsforskningsprojekt
Published 2018-02-27
Keywords
- Fritidshem,
- Aktionsforskning,
- Skolutveckling
How to Cite
Copyright (c) 2018 Lago, Elvstrand, Ekeroth-Mahrs, Gustafsson, Hermansson, Pettersson, Svärd, Vermaat, Östling
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Lek är något som är centralt för fritidshemmets verksamhet och som har en stark tradition men som ibland tas för given och därför blir oreflekterad. Genom att arbeta aktivt med lek så har vi tillsammans varit tvungna att ifrågasätta våra förgivettaganden om lek och därmed kunnat utveckla arbetet med lek. I denna artikel beskrivs erfarenheterna från ett aktionsforskningsprojekt i vilket fritidspedagoger/lärare i fritidshem på Grebyskolan och forskare från Linköpings universitet tillsammans har arbetat med att utveckla lek i fritidshem.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Corsaro, William A. (2005). The sociology of childhood. Thousand Oaks: Pine Forge Press.
Kane, Eva. (2015). Playing practices in school-age childcare: An action research project in Sweden and England. Diss. Stockholm : Stockholms universitet.
Lillemyr, Ole Fredrik. (2013). Lek på allvar: En spännande utmaning. Stockholm: Liber.
Närvänen, Anna Liisa och Elvstrand, Helene. (2017-11-22, 11.54). Aktionsforskning på fritidshem: Villkor och möjligheter, Venue, Tillgänglig via: https://old.liu.se/uv/lararrummet/venue/aktionsforskning-pa-fritidshem?l=sv