Att utveckla arbetet med lek på fritidshem - Erfarenheter från ett aktionsforskningsprojekt

Authors

  • Lina Lago Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet
  • Helene Elvstrand Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet
  • Marie Ekeroth-Mahrs Grebyskolan, Norrköpings kommun
  • Carina Gustafsson Grebyskolan, Norrköpings kommun
  • Linn Hermansson Grebyskolan, Norrköpings kommun
  • Andreas Pettersson Grebyskolan, Norrköpings kommun
  • Eva Svärd Grebyskolan, Norrköpings kommun
  • Elizabeth Vermaat Grebyskolan, Norrköpings kommun
  • Veronica Östling Grebyskolan, Norrköpings kommun

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1872

Keywords:

Fritidshem, Aktionsforskning, Skolutveckling

Abstract

Lek är något som är centralt för fritidshemmets verksamhet och som har en stark tradition men som ibland tas för given och därför blir oreflekterad. Genom att arbeta aktivt med lek så har vi tillsammans varit tvungna att ifrågasätta våra förgivettaganden om lek och därmed kunnat utveckla arbetet med lek. I denna artikel beskrivs erfarenheterna från ett aktionsforskningsprojekt i vilket fritidspedagoger/lärare i fritidshem på Grebyskolan och forskare från Linköpings universitet tillsammans har arbetat med att utveckla lek i fritidshem.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Lina Lago, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet

Lina Lago Lina Lago är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. Lina forskar bl.a. om förskoleklass och skolövergångar.

Helene Elvstrand, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet

Helene Elvstrand Helene Elvstrand är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem, institutionen  för samhälls- och välfärdsstudier på Linköpings universitet.

Marie Ekeroth-Mahrs, Grebyskolan, Norrköpings kommun

Marie Ekeroth-Mahrs, Grebyskolan, grundlärare i fritidshem, Norrköpings kommun

Carina Gustafsson, Grebyskolan, Norrköpings kommun

Carina Gustafsson, Grebyskolan, grundlärare i fritidshem, Norrköpings kommun

Linn Hermansson, Grebyskolan, Norrköpings kommun

Linn Hermansson, Grebyskolan, grundlärare i fritidshem, Norrköpings kommun

Andreas Pettersson, Grebyskolan, Norrköpings kommun

Andreas Pettersson, Grebyskolan, grundlärare i fritidshem, Norrköpings kommun

Eva Svärd, Grebyskolan, Norrköpings kommun

Eva Svärd, Grebyskolan, grundlärare i fritidshem, Norrköpings kommun

Elizabeth Vermaat, Grebyskolan, Norrköpings kommun

Elizabeth Vermaat, Grebyskolan, grundlärare i fritidshem, Norrköpings kommun

References

Corsaro, William A. (2005). The sociology of childhood. Thousand Oaks: Pine Forge Press.

Kane, Eva. (2015). Playing practices in school-age childcare: An action research project in Sweden and England. Diss. Stockholm : Stockholms universitet.

Lillemyr, Ole Fredrik. (2013). Lek på allvar: En spännande utmaning. Stockholm: Liber.

Närvänen, Anna Liisa och Elvstrand, Helene. (2017-11-22, 11.54). Aktionsforskning på fritidshem: Villkor och möjligheter, Venue, Tillgänglig via: https://old.liu.se/uv/lararrummet/venue/aktionsforskning-pa-fritidshem?l=sv

Lärare med två barn.

Downloads

Published

2018-02-27 — Updated on 2025-08-04

Versions

How to Cite

Lago, L., Elvstrand, H., Ekeroth-Mahrs, M., Gustafsson, C., Hermansson, L., Pettersson, A., Svärd, E., Vermaat, E., & Östling, V. (2025). Att utveckla arbetet med lek på fritidshem - Erfarenheter från ett aktionsforskningsprojekt . Venue, (14), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1872 (Original work published February 27, 2018)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>