No. 16 (2019): Pedagogiskt arbete
Articles

Föräldraidentiteter som skapas och formas under inskolningen i förskolan

Maria Simonsson
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet
Bio
Styrning av föräldrarna under inskolningen.

Published 2018-03-20

Keywords

  • Didaktik och lärande Samspel kring elever och lärande

How to Cite

Simonsson, M. (2018). Föräldraidentiteter som skapas och formas under inskolningen i förskolan. Venue, (16). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1873

Abstract

Förskolestarten börjar med inskolning. Den här tiden är en omvälvande period inte bara för barnet utan för hela familjen. Vårdnadshavarna måste lära sig att bli trygga förskoleföräldrar, att  hjälpa sitt barn under inskolningen, att bidra med kunskaper om barnet och att hjälpa pedagogerna att tolka barnets beteende och önskningar under inskolningen.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Bartholdsson, Å. (2007). Med facit i hand: normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i två svenska skolor. Akademisk avhandling. Stockholm universitet. Antropologiska institutionen.

  2. Markström, A.-M., & Simonsson, M. (2017). Introduction to preschool : strategies for managing the gap between home and preschool. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 1–10. https://doi.org/10.1080/20020317.2017.1337464

    Månsson, A. (2013). Familjens inskolning i förskolan- ett rum för möjligheter. I A. Harju & I. Tallberg Broman. (Red). Föräldrar, förskola och skola, s.79–94 Om mångfald, makt och möjligheter. Lund: Studentlitteratur.

  3. Simonsson, M. (2018). Changing Subject Positions of the Parents During the Introduction to the Swedish Preschool. I Sixteenth Annual Hawaii International Conference on Education (Vol. 1, s. 153–153). Honolulu

  4. Simonsson, M. (2015). The role of artifacts during transition into the peer group: 1-to 3-year-old children’s perspective on transition between the home and the preschool in Sweden. International Journal of Transitions in Childhood, 8, 14–24.

  5. Simonsson, M., & Karlsson, I. (2013). A New Pedagogic Practice in Introduction to the Swedish Preschool: Changing Subject Positions (s. 230–231). Presenterad vid Joint ”7th SELF Biennial International Conference” and ”ERAS Conference”, 9–11 September 2013, Singapore.

  6. Simonsson, M. & Markström, A-M. (2013). Utvecklingssamtalet som uppgift och verktyg i

  7.  förskollärarnas professionssträvanden i interaktion med föräldrar. Nordisk Barnehageforskning, 6(12), 1-18. .doi.org/10.7577/nbf.355
  8. Simonsson, M. & Thorell, M. (2010). Att börja på förskolan. Exemplet på barns sociala samspel under inskolningen. Educare, 1, 53-73. http://hdl.handle.net/2043/10531

  9. Skolverket (2016). Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.]. Stockholm: Skolverket.

  10. Skolverket (2017). Måluppfyllese i förskolan. Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Skolverket.

  11. Tallberg Broman, I. (2013). Föräldrasamverkan i förändring. I A. Harju & I. Tallberg Broman. (Red.) Föräldrar, förskola och skola. Om mångfald, makt och möjligheter. Lund: Studentlitteratur.