Föräldraidentiteter som skapas och formas under inskolningen i förskolan

Authors

  • Maria Simonsson Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1873

Keywords:

Didaktik och lärande Samspel kring elever och lärande

Abstract

Förskolestarten börjar med inskolning. Den här tiden är en omvälvande period inte bara för barnet utan för hela familjen. Vårdnadshavarna måste lära sig att bli trygga förskoleföräldrar, att  hjälpa sitt barn under inskolningen, att bidra med kunskaper om barnet och att hjälpa pedagogerna att tolka barnets beteende och önskningar under inskolningen.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Maria Simonsson, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Utbildningsvetenskap, Linköpings universitet

Maria Simonsson Maria Simonsson är biträdande professor

References

Bartholdsson, Å. (2007). Med facit i hand: normalitet, elevskap och vänlig maktutövning i två svenska skolor. Akademisk avhandling. Stockholm universitet. Antropologiska institutionen.

Markström, A.-M., & Simonsson, M. (2017). Introduction to preschool?: strategies for managing the gap between home and preschool. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 1–10. https://doi.org/10.1080/20020317.2017.1337464

Månsson, A. (2013). Familjens inskolning i förskolan- ett rum för möjligheter. I A. Harju & I. Tallberg Broman. (Red). Föräldrar, förskola och skola, s.79–94 Om mångfald, makt och möjligheter. Lund: Studentlitteratur.

Simonsson, M. (2018). Changing Subject Positions of the Parents During the Introduction to the Swedish Preschool. I Sixteenth Annual Hawaii International Conference on Education (Vol. 1, s. 153–153). Honolulu

Simonsson, M. (2015). The role of artifacts during transition into the peer group: 1-to 3-year-old children’s perspective on transition between the home and the preschool in Sweden. International Journal of Transitions in Childhood, 8, 14–24.

Simonsson, M., & Karlsson, I. (2013). A New Pedagogic Practice in Introduction to the Swedish Preschool: Changing Subject Positions (s. 230–231). Presenterad vid Joint ”7th SELF Biennial International Conference” and ”ERAS Conference”, 9–11 September 2013, Singapore.

Simonsson, M. & Markström, A-M. (2013). Utvecklingssamtalet som uppgift och verktyg i

 förskollärarnas professionssträvanden i interaktion med föräldrar. Nordisk Barnehageforskning, 6(12), 1-18. .doi.org/10.7577/nbf.355

Simonsson, M. & Thorell, M. (2010). Att börja på förskolan. Exemplet på barns sociala samspel under inskolningen. Educare, 1, 53-73. http://hdl.handle.net/2043/10531

Skolverket (2016). Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.]. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2017). Måluppfyllese i förskolan. Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Skolverket.

Tallberg Broman, I. (2013). Föräldrasamverkan i förändring. I A. Harju & I. Tallberg Broman. (Red.) Föräldrar, förskola och skola. Om mångfald, makt och möjligheter. Lund: Studentlitteratur.

Downloads

Published

2018-03-20 — Updated on 2025-08-04

Versions

How to Cite

Simonsson, M. (2025). Föräldraidentiteter som skapas och formas under inskolningen i förskolan. Venue, (16). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1873 (Original work published March 20, 2018)