Att synliggöra ett fritidspedagogiskt förhållningssätt

Authors

  • Lina Lago Institutionen för Tema (TEMA)
  • Helene Elvstrand Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
  • Katharina Hertz Berga skola, Söderköpings kommun
  • Johan Hjelm Berga skola, Söderköpings kommun
  • Klas Johansson Berga skola, Söderköpings kommun
  • Micaela Petersson Berga skola, Söderköpings kommun
  • Christoffer Andersson Berga skola, Söderköpings kommun
  • Oscar Arnryd Berga skola, Söderköpings kommun
  • Jamila Eichouh Berga skola, Söderköpings kommun
  • Kajsa Nilsson Berga skola, Söderköpings kommun
  • Anton Wållberg Berga skola, Söderköpings kommun

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.4127

Keywords:

Fritidshem, ULF, Undervisning, Fritidspedagogik

Abstract

Vad är kärnan i fritidshemmets undervisning, hur kan fritidspedagogiska förhållningssätt synliggöras och utvecklas och vad kräver det för lärarposition? Sådana frågor har varit utgångspunkt för det ULF-projekt som presenteras i denna artikel.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Lina Lago, Institutionen för Tema (TEMA)

Lina Lago är docent i pedagogiskt arbete vid Institutionen för Tema, Tema barn.

References

Broström, S. (2014). Fritidshemmet som en arena för lärande. I: T. Ankerstjerne. (red.), Perspektiv på fritidshemspedagogik. Studentlitteratur.

Elvstrand, H., Lago, L. & Simonsson, M. (red.) (2019). Fritidshemmets möjligheter: att arbeta fritidspedagogiskt. Studentlitteratur.

Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. Prentice-Hall.

Lager, K. (2020). Possibilities and Impossibilities for Everyday Life: Institutional Spaces in School-Age Educare. IJREE – International Journal for Research on Extended Education, 8(1), 22-35. https://doi.org/10.3224/ijree.v8i1.03

Lave, J., & Wenger, E. (2005 [1991]). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.

Närvänen, AL., & Elvstrand, H. (2019). Kunskapsutveckling i fritidshem. I: H. Elvstrand, L. Lago & M. Simonsson (red.), Fritidshemmets möjligheter: att arbeta fritidspedagogiskt (s. 43-66). Studentlitteratur.

Orwehag, M. (2020). Didaktik i fritidshemmet. I: B. Haglund, J. Gustafsson Nyckel, & K. Lager (red.), Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. (s. 139-170). Gleerups.

Pihlgren, A. (2018). Situationsstyrt, grupporienterat och upplevelsebaserat lärande. Skolverket.

Rogoff, B., Bartlett, L. & Goodman, T. C. (2001). Lessons about learning as a community. I: B. Rogoff, C. Goodman, & L. Turkanis (red.), Learning together children and adults in a school community (s. 3-16). Oxford University Press.

SFS 2010:800 Skollag. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019, Lgr11. Skolverket.

En flika hoppar över hinder i en gympasal. Flickan använder en innebandyklubba som käpphäst.

Published

2022-06-07

How to Cite

Lago, L., Elvstrand, H., Hertz, K. ., Hjelm, J. ., Johansson, K. ., Petersson, M. ., Andersson, C. ., Arnryd, O. ., Eichouh, J. ., Nilsson, K. ., & Wållberg, A. . (2022). Att synliggöra ett fritidspedagogiskt förhållningssätt . Venue, (21). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.4127

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>