Utbildning, lärande och forskning (ULF)
![En flika hoppar över hinder i en gympasal. Flickan använder en innebandyklubba som käpphäst.](https://venue.ep.liu.se/public/journals/6/submission_4127_4183_coverImage_sv_SE.jpg)
Published 2022-06-07
Keywords
- Fritidshem,
- ULF,
- Undervisning,
- Fritidspedagogik
How to Cite
Lago, L., Elvstrand, H., Hertz, K. ., Hjelm, J. ., Johansson, K. ., Petersson, M. ., Andersson, C. ., Arnryd, O. ., Eichouh, J. ., Nilsson, K. ., & Wållberg, A. . (2022). Att synliggöra ett fritidspedagogiskt förhållningssätt . Venue, (21). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.4127
Copyright (c) 2022 Lina Lago, Helene Elvstrand, Katharina Hertz, Johan Hjelm, Klas Johansson, Micaela Petersson, Christoffer Andersson, Oscar Arnryd, Jamila Eichouh, Kajsa Nilsson, Anton Wållberg
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Vad är kärnan i fritidshemmets undervisning, hur kan fritidspedagogiska förhållningssätt synliggöras och utvecklas och vad kräver det för lärarposition? Sådana frågor har varit utgångspunkt för det ULF-projekt som presenteras i denna artikel.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
- Broström, S. (2014). Fritidshemmet som en arena för lärande. I: T. Ankerstjerne. (red.), Perspektiv på fritidshemspedagogik. Studentlitteratur.
- Elvstrand, H., Lago, L. & Simonsson, M. (red.) (2019). Fritidshemmets möjligheter: att arbeta fritidspedagogiskt. Studentlitteratur.
- Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. Prentice-Hall.
- Lager, K. (2020). Possibilities and Impossibilities for Everyday Life: Institutional Spaces in School-Age Educare. IJREE – International Journal for Research on Extended Education, 8(1), 22-35. https://doi.org/10.3224/ijree.v8i1.03
- Lave, J., & Wenger, E. (2005 [1991]). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.
- Närvänen, AL., & Elvstrand, H. (2019). Kunskapsutveckling i fritidshem. I: H. Elvstrand, L. Lago & M. Simonsson (red.), Fritidshemmets möjligheter: att arbeta fritidspedagogiskt (s. 43-66). Studentlitteratur.
- Orwehag, M. (2020). Didaktik i fritidshemmet. I: B. Haglund, J. Gustafsson Nyckel, & K. Lager (red.), Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. (s. 139-170). Gleerups.
- Pihlgren, A. (2018). Situationsstyrt, grupporienterat och upplevelsebaserat lärande. Skolverket.
- Rogoff, B., Bartlett, L. & Goodman, T. C. (2001). Lessons about learning as a community. I: B. Rogoff, C. Goodman, & L. Turkanis (red.), Learning together children and adults in a school community (s. 3-16). Oxford University Press.
- SFS 2010:800 Skollag. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800
- Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019, Lgr11. Skolverket.