To develop School-age educare with a focus upon the older pupils

Authors

  • Helene Elvstrand Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet
  • Lina Lago Linköpings universitet
  • Anna Björk Rimforsa skola
  • Sebastian Claesson Rimforsa skola
  • Marcus Karlsson Rimforsa skola
  • Annika Storm Rimforsa skola
  • Linda Lundh Rimforsa skola
  • Andreas Almroth
  • Tobias Claesson Rimforsa skola
  • Erika Eklund Rimforsa skola
  • Zacharias Häljeskog Rimforsa skola

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.4128

Keywords:

Schoolage edu-care ULF-project the older pupils

Abstract

I denna artikel beskrivs ett ULF projekt i fritidshem som syftade till att utvecka verksamhet som också attraherar de äldsta eleverna, 10-12 åringarna. Utvecklingsprojektet har genomförts genom en aktionsforskningsbaserad ansats där personal i fritidshem haft återkommande reflektionsträffar tillsammans med forskare. Detta har utmynnat i att personalen har tillsammans med eleverna utvecklat olika former av aktiviteter som bygger både på elevers behov och intressen. Det har bland annat handlat om att skaffa sig mer kunskap om digitala verktyg och se över fritidshemmets inonhusmiljö för att erbjuda rum både för lugna och livliga aktiviteter. 

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Helene Elvstrand, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet

elvstrand-helene.jpgHelene Elvstrand är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem, institutionen  för samhälls- och välfärdsstudier på Linköpings universitet.

References

Juhl, P. (2015). Fritidshemmets organisation och barns möjligheter. I P. Hviid, & C. Højholt (Red.), Fritidspedagogik med barnperspektiv (s. 75–96). Studentlitteratur.

Lago, L., & Elvstrand, H. (2021). Ett eget utrymme: barns perspektiv på kontroll i relation till fritidshemmets gränser, Barn 2–3. 15-28, https://doi.org/10.5324/barn.v39i2–3.3785

Lago, L., & Elvstrand, H. (2022). Elevers perspektiv på att sluta i fritidshem. I H. Elvstrand. & Lago, L. (Red). Barn i fritidshem (s. 91–105). Liber.

Närvänen, A. L., & Elvstrand, H. (2015). Aktionsforskning på fritidshem – villkor och möjligheter. Venue, 4(1), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1547

Skolinspektionen. (2010). Kvalitet i fritidshem. Kvalitetsgranskning. Rapport 2010:3. Skolinspektionen.

Skolverket. (2021) Beskrivande statistik, Elever och personal i fritidshemmet läsåret 2020/21 (Dnr 2021:434). Skolverket. https://www.skolverket.se/getFile?file=7997

Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr 22.

Barn som leker med en fritidshemslärare på marken

Downloads

Published

2022-09-02

How to Cite

Elvstrand, H., Lago, L., Björk, A., Claesson, S., Karlsson, M., Storm, A., Lundh, L., Almroth, A., Claesson, T. ., Eklund, E., & Häljeskog, Z. (2022). To develop School-age educare with a focus upon the older pupils. Venue, (21). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.4128

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>