Vol. 27 (2024): Temanummer: Tillgängliga lärmiljöer
Utbildning, lärande och forskning (ULF)

Mina tillgängliga vuxna: Gästredaktionell introduktion

Lina Lago
Linköping university, Department of Thematic studies/Child studies
Bio
Karin Bertills
Linköpings universitet
Helene Elvstrand
Linköpings universitet
Foto: Peter Holgersson

Published 2024-09-05

Keywords

  • Aktionsforskning,
  • ULF,
  • Tillgängliga lärmiljöer,
  • lärar-elev-relationer

How to Cite

Lago, L., Bertills, K., & Elvstrand, H. (2024). Mina tillgängliga vuxna: Gästredaktionell introduktion. Venue, 27. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5342

Abstract

Denna text ingår i ett temanummer om ULF-projektet Tillgängliga lärmiljöer. I denna ram-text beskrivs arbetssätt och gemensamma resultat från projektet som visar hur relationen mellan skolans vuxna och elever är central för skolans sociala tillgänglighet vilket i sin tur ses som viktigt för elevers lärande.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Aspelin, J., Jederlund, U., & Aneer, L. (2021). Lärar-elev-relation och samtal mellan lärare och elever. Skolverket.
  2. Cheon, S. H., Reeve, J., & Ntoumanis, N. (2000). A needs-supportive intervention to help PE teachers enhance students' prosocial behavior and diminish antisocial behavior. Psychology of Sport and Exercise, 35, 74–88. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2017.11.010
  3. Lyngstad, I., Bjerke, Ø., & Lagestad, P. (2019). ‘The teacher sees my absence, not my participation’. Pupils’ experiences of being seen by their teacher in physical education class. Sport, Education and Society, 24(2), 147–157. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1343713
  4. Persson, E. & Persson, B. (2020). Att arbeta för en inkluderande skola. I E. Persson (red.), Inkluderande lärmiljöer: Kompetens för likvärdig: Utbildning i ett demokratiskt samhälle [2020:2 – Vetenskaplig slutrapport från Ifous Forsknings och Utvecklingsprogram Inkluderande lärmiljöer 2017–2019] (s. 19-27). Ifous.
  5. Rönnerman, K. (2022). Aktionsforskning Vad? Hur? Varför?. Studentlitteratur.
  6. Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner. Jossey-Bass.
  7. Sointu, E. T., Savolainen, H., Lappalainen, K.. & Lambert, M. C. (2017). Longitudinal associations of student–teacher relationships and behavioural and emotional strengths on academic achievement. Educational Psychology, 37(4), 457-467. https://doi.org/10.1080/01443410.2016.1165796
  8. Specialpedagogiska skolmyndigheten. (15 maj, 2024). Tillgänglighetsmodell. Tillgänglig via: https://www.spsm.se/stod-och-rad/skolutveckling/tillganglig-utbildning/tillganglighetsmodell/