Guided play in preschool – didactic opportunities for science and language learning
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.6052Keywords:
Förskola, Guidad lek, Aktionsforskning, språkligt lärandeAbstract
Denna artikel presenterar hur handdockor, naturmaterial och guidad lek används för att introducera och förstärka naturvetenskapliga begrepp i en förskolemiljö med flerspråkiga barn, inom ramen för ett ULF-projekt. Olika aktioner implementerats där pedagogerna iscensätter intresseväckande och meningsfulla lärandemiljöer kopplade till naturvetenskap, för att stödja barns språkande, nyfikenhet och begreppsliga förståelse några naturvetenskapliga fenomen. Artikeln knyter an till sociokulturella teorier, samt aktuell forskning om undervisning genom guidelek och flerspråkighet.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Björk-Willén, P. (2018). Lek, samspel och flerspråkande. I: P. Björk-Willén (red.). Svenska som andraspråk i förskolan. Natur & Kultur.
Björk - Willén, P., Pramling, N. & Simonsson, M. (2018). Språkundervisning i förskolan: Teoretiska principer och empiriska exempel. Barn forskning om barn og barndom i Norden 36, (3-4) 39-57.
Björk-Willén, P. (2024). En likvärdig språkundervisning i förskolan. I: Björk-Willén, P. (Red). Svenska som andraspråk i praktiken. Natur & Kultur.
Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber.
Cekaite, A. (2018). Sociala aktiviteter som öppningar mot språket. I P. Björk-Willén (red.) Svenska som andraspråk i förskolan. Natur och Kultur. (sid. 81-93).
Cekaite, A., & Simonsson, M. (2023). Guided Play Supporting Immigrant Childrens Participation and Bilingual Development in Preschools. International Journal of Early Childhood, 55, 403–420. https://doi.org/10.1007/s13158-023-00370-1
Goodwin, C. (2000). Action and embodiment within situated human interaction. Journal of Pragmatics. 32 (109, 1489-1522.
Goodwin, C. (2018). Co-Operative Action. Learning in doing: social, cognitive and computational perspectives. Cambridge University Press.
Kultti, A. (2012). Flerspråkiga barn i förskolan: Villkor för deltagande och lärande. [Doktorsavhandling] Göteborgs universitet.
Rönnerman, K. (2018). Vikten av teori i praktiknära forskning: Exemplet aktionsforskning och teorin om praktikarkitekturer. Utbildning & lärande, 12 (1), 41-54.
Samuelsson, R. (2021) Guidad lek i förskolan. Studentlitteratur.
Säljö, R. (2014). Lärande i praktiken: Ett sociokulturellt perspektiv. Studentlitteratur.
Simonsson, M., & Čekaitė, A. (2024). Den guidade leken som resurs. I: Björk-Willén, P. (red). Svenska som andraspråk i praktiken (1:a uppl., s. 113–134).
Skolverket (2025) Förskolans läroplan, (Lpfö 18). Skolverket.
Vygotskij, L. (1978). Mind in Society. Harvard University Press.
Weisberg, D. S., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., Kittredge, A. K., & Klahr, D. (2016). Guided play: principles and practices. Curr. Direct. Psychol. Sci. 25, 177–182.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Maria Simonsson, Asta Cekaite, Gordana Novakovíc, Marie Lorin, Karin Wikström, Michaela Karlsson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Maria Simonsson är biträdande professor på Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet.