Skapa samhörighet på fritidshem

Authors

  • Helene Elvstrand Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
  • Lena Altberg Kvinnebyskolan, Linköping
  • Lina Rydén Kvinnebyskolan, Linköping
  • Monika Svahn Kvinnebyskolan, Linköping

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1654

Keywords:

Aktionsforskning, Fritidshem, Skolutveckling

Abstract

Vi är själva experter på vår egen verksamhet. Det är utgångspunkten för det aktionsforskningsprojekt som Kvinnebyskolans fritidshem har deltagit i. Projektet har utvecklat verksamheten genom en ökad samhörighet mellan våra avdelningar, vilket ska skapa större likvärdighet samt främja barnens sociala relationer.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Helene Elvstrand, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Helene Elvstrand Helene Elvstrand är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem, institutionen  för samhälls- och välfärdsstudier på Linköpings universitet.

Lena Altberg, Kvinnebyskolan, Linköping

Lena Lena Altberg arbetar på  Kvinnebyskolan.

Lina Rydén, Kvinnebyskolan, Linköping

Lina Rydén arbetar på  Kvinnebyskolan.

Monika Svahn, Kvinnebyskolan, Linköping

Monica Monika Svahn arbetar på  Kvinnebyskolan.

References

Närvänen, AL & Elvstrand, H. (2015). Aktionsforskning på fritidshem – villkor och möjlighet. Venue. Linköpings universitet.

Pihlgren, A. S. (2013). (red) Fritidshemmets didaktik. Lund: Studentlitteratur.

Skolverket. (2011). Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem.

T-shirt med hjärta och texten Hem fritidshem.

Downloads

Published

2016-03-03

How to Cite

Elvstrand, H., Altberg, L., Rydén, L., & Svahn, M. (2016). Skapa samhörighet på fritidshem. Venue, (10), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1654

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>