No. 10 (2016)
Articles

Hur reformer styr verksamhet på fritidshem

Ragnhild Löfgren
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Bio
Helene Elvstrand
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Bio
Magnus Jansson
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Bio
Håkan Löfgren
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Bio
Ordet Fritidshem klämd mellan två paragraphtecken.
Categories

Published 2016-05-26

Keywords

  • Fritidshem,
  • Skolutveckling

How to Cite

Löfgren, R., Elvstrand, H., Jansson, M., & Löfgren, H. (2016). Hur reformer styr verksamhet på fritidshem. Venue, (10), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1657

Abstract

De senaste åren har fritidshemmen präglats av en ”reformträngsel”. Hur påverkar det den dagliga verksamheten? Genom att ta del av lärares och rektorers egna berättelser om fritidshem har vi undersökt hur reformerna förändrar fritidshemmens verksamhet idag och hur det påverkar det systematiska kvalitetsarbetet.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Lager, K. (2015). I spänningsfältet mellan kontroll och utveckling: en policystudie av systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet. Diss. (sammanfattning) Göteborg: Göteborgs universitet, 2015. Göteborg.

  2. Skolverket, (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (reviderad 2015).

  3. Skolverket, (2014). Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Fritidshem. Skolverket. Stockholm.  

  4. Skolverket, (2015). Regeringsredovisning: förslag till text i Lgr11 om fritidshemmet. Dnr: 2015:201.