Hur reformer styr verksamhet på fritidshem

Authors

  • Ragnhild Löfgren Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
  • Helene Elvstrand Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
  • Magnus Jansson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
  • Håkan Löfgren Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1657

Keywords:

Fritidshem, Skolutveckling

Abstract

De senaste åren har fritidshemmen präglats av en ”reformträngsel”. Hur påverkar det den dagliga verksamheten? Genom att ta del av lärares och rektorers egna berättelser om fritidshem har vi undersökt hur reformerna förändrar fritidshemmens verksamhet idag och hur det påverkar det systematiska kvalitetsarbetet.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Ragnhild Löfgren, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Ragnhild Ragnhild Löfgren, lektor i naturvetenskap i ett skolperspektiv vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet. Ragnhilds forskningsintressen berör klassrumskommunikation, uppgifter och bedömningssituationer.

Helene Elvstrand, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Helene Elvstrand Helene Elvstrand är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem, institutionen  för samhälls- och välfärdsstudier på Linköpings universitet.

Magnus Jansson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

MAgnus Jansson Magnus Jansson ingår i forskargruppen Teknik i förskola, tidigare år och fritidshem. Hans forskningsinriktning är teknik och didaktik på fritidshem. Magnus undervisar på programmet för Grundlärare inriktning mot fritidshem och undervisar även på programmet för Samhälls- och Kulturanalys.

Håkan Löfgren, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet

Håkan Löfgren Håkan Löfgren arbetar som lektor på IBL och forskar om lärarprofessionen och om elevers erfarenheter av bedömning.

References

Lager, K. (2015). I spänningsfältet mellan kontroll och utveckling: en policystudie av systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet. Diss. (sammanfattning) Göteborg: Göteborgs universitet, 2015. Göteborg.

Skolverket, (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (reviderad 2015).

Skolverket, (2014). Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Fritidshem. Skolverket. Stockholm.  

Skolverket, (2015). Regeringsredovisning: förslag till text i Lgr11 om fritidshemmet. Dnr: 2015:201.

Ordet Fritidshem klämd mellan två paragraphtecken.

Downloads

Published

2016-05-26

How to Cite

Löfgren, R., Elvstrand, H., Jansson, M., & Löfgren, H. (2016). Hur reformer styr verksamhet på fritidshem. Venue, (10), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1657

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>