Hur reformer styr verksamhet på fritidshem
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1657Keywords:
Fritidshem, SkolutvecklingAbstract
De senaste åren har fritidshemmen präglats av en ”reformträngsel”. Hur påverkar det den dagliga verksamheten? Genom att ta del av lärares och rektorers egna berättelser om fritidshem har vi undersökt hur reformerna förändrar fritidshemmens verksamhet idag och hur det påverkar det systematiska kvalitetsarbetet.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Lager, K. (2015). I spänningsfältet mellan kontroll och utveckling: en policystudie av systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet. Diss. (sammanfattning) Göteborg: Göteborgs universitet, 2015. Göteborg.
Skolverket, (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (reviderad 2015).
Skolverket, (2014). Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Fritidshem. Skolverket. Stockholm.
Skolverket, (2015). Regeringsredovisning: förslag till text i Lgr11 om fritidshemmet. Dnr: 2015:201.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2016 Löfgren, Elvstrand, Jansson, Löfgren

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ragnhild Löfgren, lektor i naturvetenskap i ett skolperspektiv vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet. Ragnhilds forskningsintressen berör klassrumskommunikation, uppgifter och bedömningssituationer.
Helene Elvstrand är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem, institutionen för samhälls- och välfärdsstudier på Linköpings universitet.
Magnus Jansson ingår i forskargruppen Teknik i förskola, tidigare år och fritidshem. Hans forskningsinriktning är teknik och didaktik på fritidshem. Magnus undervisar på programmet för Grundlärare inriktning mot fritidshem och undervisar även på programmet för Samhälls- och Kulturanalys.
Håkan Löfgren arbetar som lektor på IBL och forskar om lärarprofessionen och om elevers erfarenheter av bedömning.