Förskoleföräldrars tankar om utvecklingssamtal

Authors

  • Alma Vladavic Naturvetenskapernas didaktik, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
  • Maria Simonsson Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet
  • Ann-Marie Marie Markström Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1766

Keywords:

Förskola, Lärarutbildning, Samspel kring elever och lärande, Utvecklingsamtal

Abstract

Hur upplever föräldrar utvecklingssamtal i förskolan? I denna artikel presenteras några resultat från ett större forskningsprojekt om utvecklingssamtal i förskolan. I intervjuer uttrycker föräldrar att de anser utvecklingssamtalen som meningsfulla på olika sätt. De kan säkerställa en känsla av tillit och trygghet med professionella pedagoger som i föräldrarnas ögon tycks framstå som ”barnexperter”. Vidare kan utvecklingssamtalen bidra till att bekräfta föräldrarnas egen bild av barnet och sitt föräldraskap.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Alma Vladavic, Naturvetenskapernas didaktik, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet

Alma Vladavic Alma Vladavic är doktorand inom naturvetenskapernas didaktik vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet. Alma har en bakgrund som förskollärare och specialpedagog.

Maria Simonsson, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet

Maria Simonsson Maria Simonsson är biträdande professor

Ann-Marie Marie Markström, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet

Ann-Marie MArkströmAnn-Marie Markström är biträdande professor på Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet. Hennes forskningsintresse rör huvudsakligen barns och föräldrars möten med samhällets välfärdsinstitutioner såsom förskola, skola och socialtjänst.

References

Alasuutari, M., & Karila, K. (2010). Framing the picture of the child. Children & Society, 24(2), 100–111.

Markström, A-M. (2011).”Soft governance” i förskolans utvecklingssamtal. Educare, 2, 57–75.

Markström, A-M. & Simonsson, M. (2013). Utvecklingssamtal: Kommunikation mellan hem och skola. (1ed.). Lund: Studentlitteratur.

Downloads

Published

2017-06-19

How to Cite

Vladavic, A., Simonsson, M., & Marie Markström, A.-M. (2017). Förskoleföräldrars tankar om utvecklingssamtal. Venue, (12), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1766

Issue

Section

Articles

Categories