Published 2017-06-19
Keywords
- Förskola,
- Lärarutbildning,
- Samspel kring elever och lärande,
- Utvecklingsamtal
How to Cite
Abstract
Hur upplever föräldrar utvecklingssamtal i förskolan? I denna artikel presenteras några resultat från ett större forskningsprojekt om utvecklingssamtal i förskolan. I intervjuer uttrycker föräldrar att de anser utvecklingssamtalen som meningsfulla på olika sätt. De kan säkerställa en känsla av tillit och trygghet med professionella pedagoger som i föräldrarnas ögon tycks framstå som ”barnexperter”. Vidare kan utvecklingssamtalen bidra till att bekräfta föräldrarnas egen bild av barnet och sitt föräldraskap.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Alasuutari, M., & Karila, K. (2010). Framing the picture of the child. Children & Society, 24(2), 100–111.
Markström, A-M. (2011).”Soft governance” i förskolans utvecklingssamtal. Educare, 2, 57–75.
Markström, A-M. & Simonsson, M. (2013). Utvecklingssamtal: Kommunikation mellan hem och skola. (1ed.). Lund: Studentlitteratur.