Förskoleföräldrars tankar om utvecklingssamtal
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1766Keywords:
Förskola, Lärarutbildning, Samspel kring elever och lärande, UtvecklingsamtalAbstract
Hur upplever föräldrar utvecklingssamtal i förskolan? I denna artikel presenteras några resultat från ett större forskningsprojekt om utvecklingssamtal i förskolan. I intervjuer uttrycker föräldrar att de anser utvecklingssamtalen som meningsfulla på olika sätt. De kan säkerställa en känsla av tillit och trygghet med professionella pedagoger som i föräldrarnas ögon tycks framstå som ”barnexperter”. Vidare kan utvecklingssamtalen bidra till att bekräfta föräldrarnas egen bild av barnet och sitt föräldraskap.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Alasuutari, M., & Karila, K. (2010). Framing the picture of the child. Children & Society, 24(2), 100–111.
Markström, A-M. (2011).”Soft governance” i förskolans utvecklingssamtal. Educare, 2, 57–75.
Markström, A-M. & Simonsson, M. (2013). Utvecklingssamtal: Kommunikation mellan hem och skola. (1ed.). Lund: Studentlitteratur.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2017 Vladavic, Simonsson, Marie Markström

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.