No. 12 (2017)
Articles

Förskoleföräldrars tankar om utvecklingssamtal

Alma Vladavic
Naturvetenskapernas didaktik, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet
Bio
Maria Simonsson
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet
Bio
Ann-Marie Marie Markström
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och didaktik, Linköpings universitet
Bio

Published 2017-06-19

Keywords

  • Förskola,
  • Lärarutbildning,
  • Samspel kring elever och lärande,
  • Utvecklingsamtal

How to Cite

Vladavic, A., Simonsson, M., & Marie Markström, A.-M. (2017). Förskoleföräldrars tankar om utvecklingssamtal. Venue, (12), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1766

Abstract

Hur upplever föräldrar utvecklingssamtal i förskolan? I denna artikel presenteras några resultat från ett större forskningsprojekt om utvecklingssamtal i förskolan. I intervjuer uttrycker föräldrar att de anser utvecklingssamtalen som meningsfulla på olika sätt. De kan säkerställa en känsla av tillit och trygghet med professionella pedagoger som i föräldrarnas ögon tycks framstå som ”barnexperter”. Vidare kan utvecklingssamtalen bidra till att bekräfta föräldrarnas egen bild av barnet och sitt föräldraskap.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Alasuutari, M., & Karila, K. (2010). Framing the picture of the child. Children & Society, 24(2), 100–111.

  2. Markström, A-M. (2011).”Soft governance” i förskolans utvecklingssamtal. Educare, 2, 57–75.

  3. Markström, A-M. & Simonsson, M. (2013). Utvecklingssamtal: Kommunikation mellan hem och skola. (1ed.). Lund: Studentlitteratur.