”Där är vi inblandade allihop”: Samverkan mellan lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskola
Published 2019-11-22
Keywords
- Samspel kring elever och lärande,
- Fritidspedagogik
How to Cite
Copyright (c) 2019 Lago, Elvstrand
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Hur förstår och beskriver lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 förutsättningarna för samverkan? Detta är utgångspunkten förd denna artikel som bygger på ett pågående forsknings- och utvecklingsprojekt om samverkan i skolans tidiga år.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Elvstrand, Helene & Lago, Lina. (2018). Samverkan och övergångar mellan förskola, fritidshem, förskoleklass och grundskola. Stockholm: Skolverket.
Elvstrand, Helene & Lago, Lina. (2019). Do they have a choice?: Pupils’ choices at LTCs in the intersection between tradition, values and new demands. Education Inquiry. DOI: 10.1080/20004508.2019.1656505
Granström. Kjell. (2003). Om vuxnas samarbete och kompensationsutnyttjande. I B. Lidholt, K. Granström, E. Ahlstrand & A. Arnqvist (red.). Lagarbete och tidig läs- och skrivutveckling (s. 12-28). Skolverket: Stockholm.
Lago, Lina, Ackesjö, Helena & Persson, Sven. (2018). Erkännandets dynamik: Förskoleklasslärares tolkningar av ny läroplanstext. Educare, 2018(1), s. 7-25.
Munkhammar, Ingmarie (2001). Från samverkan till integration: arena för gömda motsägelser och förgivet tagna sanningar: En studie av hur förskollärare, fritidspedagoger och lärare formar en samverkan. (Diss.) Luleå: Luleå Universitet.
Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018. Stockholm: Skolverket.