Att leda skolutveckling för ökad samsyn till tillgänglighet

Authors

  • Helene Elvstrand Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet
  • Annelie Krantz Åtvidabetskommun

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5437

Keywords:

Tillgängliga lärmiljöer, Aktionsforskning, ULF-projekt

Abstract

Artikeln är en del av ett ULF-projekt kring tillgängliga lärmiljöer och synliggör de erfarenheter som kan dras av att som lärare projektleda ett aktionsforskningsprojekt som involverar flera olika arbetslag. Metodologiska lärdomar redovisas som vikten av att rektor ger stöd, tid finns avsatt samt att en tydlig struktur etableras. I artikeln diskuteras också vikten av att skapa en samtalskultur som kännetecknas av flerstämmighet där olika röster kan höras, vilket är en viktig förutsättning för att förändring kan ske. Vidare att lokala skolutvecklingsprojekt kan bidra positivt både till att skapa förändring, i det här fallet ökad tillgänglighet, men också skapa engagemang och samhörighet mellan personal i skola och fritidshem.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biography

Helene Elvstrand, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet

elvstrand-helene.jpgHelene Elvstrand är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem, institutionen  för samhälls- och välfärdsstudier på Linköpings universitet.

References

Hedrén, S. (2022). Fritidshemmets (mellan)mål och mening: Positioneringar i kollegialt samtalande mellan fritidshemspersonal. Högskolan Väst. Trollhättan.

Rönnerman, K. (2022) Aktionsforskning Vad? Hur? Varför? Studentlitteratur. Lund.

Downloads

Published

2025-04-07

How to Cite

Elvstrand, H., & Krantz, A. (2025). Att leda skolutveckling för ökad samsyn till tillgänglighet. Venue, (27). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5437

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>