2025: Aktuellt nummer
Utbildning, lärande och forskning (ULF)

Att leda skolutveckling för ökad samsyn till tillgänglighet

Helene Elvstrand
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet
Bio
Annelie Krantz
Åtvidabetskommun

Published 2025-04-07

Keywords

  • Tillgängliga lärmiljöer,
  • Aktionsforskning,
  • ULF-projekt

How to Cite

Elvstrand, H., & Krantz, A. (2025). Att leda skolutveckling för ökad samsyn till tillgänglighet. Venue, (27). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5437

Abstract

Artikeln är en del av ett ULF-projekt kring tillgängliga lärmiljöer och synliggör de erfarenheter som kan dras av att som lärare projektleda ett aktionsforskningsprojekt som involverar flera olika arbetslag. Metodologiska lärdomar redovisas som vikten av att rektor ger stöd, tid finns avsatt samt att en tydlig struktur etableras. I artikeln diskuteras också vikten av att skapa en samtalskultur som kännetecknas av flerstämmighet där olika röster kan höras, vilket är en viktig förutsättning för att förändring kan ske. Vidare att lokala skolutvecklingsprojekt kan bidra positivt både till att skapa förändring, i det här fallet ökad tillgänglighet, men också skapa engagemang och samhörighet mellan personal i skola och fritidshem.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Hedrén, S. (2022). Fritidshemmets (mellan)mål och mening: Positioneringar i kollegialt samtalande mellan fritidshemspersonal. Högskolan Väst. Trollhättan.
  2. Rönnerman, K. (2022) Aktionsforskning Vad? Hur? Varför? Studentlitteratur. Lund.