Varför springer alla vuxna här?
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5439Keywords:
Aktionsforskning, Tillgängliga lärmiljöer, definierade ledarrollerAbstract
Artikeln lyfter fram genomförandet och resultatet av ett lokalt aktionsforskningsprojekt inom ramen för ett ULF projekt som syftar att skapa tillgängliga lärmiljöer. Projektet skedde i ett arbetslag på en skola där den inledande kartläggningsfasen visade att klassrumssituationen upplevdes som rörig och med bristande arbetsro av eleverna. Därför skapades en aktion som syftade till att de vuxna, lärare och resurspersonal, tydliggjorde sina roller sinsemellan. Vidare utvecklades arbetssätt som syfta till att skapa färre störningsmoment i klassrummet. Resultatet visar att dessa förändringar bidrog till bättre arbetsro för eleverna och att de vuxna var mer tillfreds med sitt arbete.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Braun, V., & Clarke, V. (2022). Thematic analysis: a practical guide. SAGE.
Elvstrand, H. & Lago, L. (2022). Elevers delaktighet: Ett sätt att utmana och utveckla aktionsforskning i skolan? Forskning og Forandring, Special issue: Marginaliserede former for viden og forandring, 5(1), 25–45. https://doi.org/ 10.23865/fof.v5.3746
Närvänen, A. L., & Elvstrand, H. (2015). Aktionsforskning på fritidshem – villkor och möjligheter. Venue, (7), 1–5. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.1547
Skolforskningsinstitutet. (2021). Främja studiero i klassrummet – lärares ledarskap. Skolforskningsinstitutet.
Skolinspektionen. (2016). Skolans arbete med att säkerställa studiero – det räcker inte att det är lugnt, eleverna måste lära sig något. Skolinspektionen.
SFS 2010:800 Skollag. Skollag (2010:800) | Sveriges riksdag
Skolverket. (2042). Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket.
Specialpedagogiska skolmyndigheten. (2024). Pedagogisk, social och fysisk miljö. Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Helene Elvstrand, Kristina Karlsson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Helene Elvstrand är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem, institutionen för samhälls- och välfärdsstudier på Linköpings universitet.