Vol. 26 (2024): Specialnummer: Praktiknära forskning i samverkan: ULF Karlstadnoden
Specialnummer ULF - Karlstadnoden

Praktiknära forskning och skolutveckling – en modell för samverkan

Karin Bertills
Linköpings universitet
Bio
Helene Elvstrand
Linköpings universitet
Bio
Lina Lago
Linköpings universitet
Bio

Published 2024-12-12

Keywords

  • Svenska

How to Cite

Bertills, K., Elvstrand, H., & Lago, L. (2024). Praktiknära forskning och skolutveckling – en modell för samverkan. Venue, 26. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5478

Abstract

Artikeln beskriver arbetsprocessen i det praktiknära forskningsprojektet tillgängliga lärmiljöer med fokus på skolans sociala miljö. Projektet består av sex olika lokala skolprojekt och är inspirerat av aktionsforskning. I artikeln diskuteras styrkor, utmaningar och framgångsfaktorer i en arbetsprocess som sker i växelverkan mellan ett övergripande forskningsprojekt och olika skolutvecklingsprojekt.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Hedrén, S. (2022). Fritidshemmets (mellan) mål och mening: Positioneringar i kollegialt samtalande mellan fritidshemspersonal [Avhandling, Högskolan Väst].
  2. Rönnerman, K. (2022). Aktionsforskning: Vad? Hur? Varför? Studentlitteratur.
  3. Skolforskningsinstitutet. (2024). Praktiknära skolforskning - resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt. Skolforskningsinstitutet fördjupar 2024:01. Skolforskningsinstitutet.
  4. Skolinspektionen. (2019). Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet - Förutsättningar och arbetsformer i grundskolan https://www.skolinspektionen.se/globalassets/02-beslut-rapporter-stat/granskningsrapporter/tkg/2019/vetenskaplig-grund/vetenskaplig_grund_beprovad_erfarenhet_slutversion.pdf
  5. Skolverket. (2019). Aktionsforskning kan stärka det pedagogiska ledarskapet. https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/aktionsforskning-kan-starka-det-pedagogiska-ledarskapet
  6. Watts, H. (1985). When teachers are researchers, teaching improves. Journal of staff Development, 6(2), 118-127.