Förskolepedagogers reflektioner kring att delta i ett aktionforsningsprojekt om flerspråkighet och lek

Authors

  • Maria Simonsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, IBL, Linköpings universitet
  • Asta Cekaite Linköping University

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5481

Keywords:

Aktionsforskning, deltagande, Förskola

Abstract

Den här artikeln handlar om hur några arbetslag i förskolan resonerar kring sitt deltagande i en forskningsstudie omflerspråkighet och lek i förhållande till kollegialt lärande, där arbetet bedrivits inom ett ULF-projekt. Förskolepersonalen lyfter fram fyra aspekter för deltagandet: motiven, granskningen av den egna praktiken, att bidra till forskning samt förutsättningar för deltagandet.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Maria Simonsson, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, IBL, Linköpings universitet

simonsson-maria.jpgMaria Simonsson är biträdande professor på Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet.
https://orcid.org/0000-0002-9020-3332

Asta Cekaite, Linköping University

References

Alnervik, K. & Alnervik, P. (2017). Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan. Liber.

Bergmark, U. & Westman, S. (2022). Att utveckla undervisningen I förskola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet: Förskollärares professionella lärande i ett aktionsforskningsprojekt. Utbildning& Lärande. 16(1). 7-26.

Bray, J. N., Lee, J., Smith, L. L., & Yorks, L. (2000). Collaborative inquiry in practice: Action, reflection, and making meaning. Sage Publications.

Eriksson, I. (2018). Lärares medverkan i praktiknära forskning: Förutsättningar och hinder. Utbildning & Lärande, 12 (1).

Monica Grape (2023). Pröva och pröva igen” Professionellt lärande och agens när förskollärare utforskar digitalisering och lek i undervisningen. Luleå tekniska universitet

Hargreaves, A. & O’Connor, M. T. (2019). Professionell kollegialitet: Om att utveckla lärares samarbete. Studentlitteratur.

Hattie, J. (2015). Visible Learning for Teachers: Maximizing Impact on Learning. Routledge.

Rönnerman, K. (2012). Aktionsforskning - kunskapsproduktion i praktiken. I: Lärare som praktiker och forskare. Om praxisnära forskningsmodeller. s. 50-63. Stiftelsen SAF i samarbete med Lärarförbundet.

Schön, D. A. (1983). Educating the reflective practitioner: Towards a new design for teaching and learning in the professions. Jossey-Bass.

Senge, P. M. (1990). The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization. Doubleday.

Simons P. R. J., & Ruijters M. C. P. (2004). Learning Professionals: Towards an Integrated Model. I: H.P.A. Boshuizen, R. Bromme, & H. Gruber (Eds.) Professional Learning: Gaps and Transitions on the Way from Novice to Expert. Innovation and Change in Professional Education (pp. 207–229). 2. Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-2094-5_11

Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Skolverket.

Foto: Peter Holgersson

Downloads

Published

2024-12-03

How to Cite

Simonsson, M., & Cekaite, A. (2024). Förskolepedagogers reflektioner kring att delta i ett aktionforsningsprojekt om flerspråkighet och lek. Venue, (28), 3. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5481