Vol. 28 (2024): Temanummer: Praktiknära forskning i samverkan: ULF Karlstadnoden
Specialnummer ULF - Karlstadnoden

ULF som motor för attutveckla fritidshemslärares profession och arbete

Helene Elvstrand
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet
Bio

Published 2025-03-20

Keywords

  • ULF,
  • School development,
  • School-age educare,
  • Conditions

How to Cite

Elvstrand, H., & Lago, L. (2025). ULF som motor för attutveckla fritidshemslärares profession och arbete. Venue, 28, 10. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.5485

Abstract

För en underbeforskad utbildningspraktik som fritidshem kan praktiknära forskning bidra till att stärka yrkesrollen, leda till kvalitetshöjningar och generera betydelsefulla forskningsresultat. I denna artikel vill vi lyfta fram hur viktigt ett ULF-projekt kan vara men också diskutera hur de specifika förutsättningar som råder i fritidshem, exempelvis avseende en mångskiftande personalgrupp, kan ha för konsekvenser för forskningsprocessen.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

References

  1. Ackesjö, H. (2019) Den nya professionen i fritidshemmet: En diskussion om mellanrummets hybriditet In: E. Reimers, M. Harling, I. Henning Loeb & K. Rönnerman (red.), Lärarprofession i en tid av förändringar: Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogisktarbete (s. 45-64). Göteborgs universitet. RIPS Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik.
  2. Andersson, B. (2013). Nya fritidspedagoger: I spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. (Doktorsavhandling, Umeå Universitet).
  3. Boström, L., & Elvstrand, H. (2024). Being a Principal at a School Age Educare Center in Sweden: Perspectives on Structure, Culture, and Leadership. Leadership and Policy in Schools, 1–17. Tillgänglig via: https://doi.org/10.1080/15700763.2024.2431705
  4. Elvstrand, H., Lago, L. (2023). Tema – en väg för att skapa helhet och lugn i det fritidspedagogiska arbetet. Venue. Linköpings universitet.
  5. Haglund, B., & Glaés-Coutts, L. (2023). Leading and supporting principals reflect on their task as pedagogical leaders of Swedish school-age educare. School Leadership and Management, 43(1), 8–27. https://doi.org/10.1080/13632434.2022.2137725
  6. Hjalmarsson, M., & Löfdahl Hultman, A. (2015). Confirming and resisting an underdog position: Leisure-time teachers dealing with a new practice. European Early Childhood Education Research Journal, 23(4), 434–443. Tillgänglig via: https://doi.org/10.1080/1350293X.2015.1087139
  7. Jederlund, U. (2021). Trustful Relationships and School Development. [Doktorsavhandling, Stockholms universitet].
  8. Lager, K. (2020). Possibilities and impossibilities for everyday life: Institutional spaces in school-age educare. International Journal for research on extended education, 8(1), 22-35. Tillgängl via: https://doi.org/10.3224/ijree.v8i1.03
  9. Lago, L., Elvstrand, H., Hertz, K., Hjelm, J., Johansson, K., Petersson, M., Andersson, C., Arnryd, O., Eichouh, J., Nilsson, K., & Wållberg, A. (2022). Att synliggöra ett fritidspedagogiskt arbetsät. Venue. Linköpings universitet.
  10. Närvänen A-L. & Elvstrand, H. (2014). På väg att (om)skapa fritidshemskulturer: Om visioner, gränsdragningar och identitetsarbete, Barn, 3,
  11. 9-25. Tillgänglig via: http://dx.doi.org/10.5324/barn.v33i3.3498
  12. Närvänen, AL. & Elvstrand, H. (2015). Aktionsforskning på fritidshem – villkor och
  13. möjligheter. Venue. Linköpings universitet.
  14. Schön, D. (1987). Educating the reflective practitioner. Jossey-Bass.
  15. Skolinspektionen. (2010). Kvalitet i fritidshem. Rapport 2010:3. Skolinspektionen.
  16. Skolinspektionen. (2018). Undervisning i fritidshemmet. Skolinspektionen.
  17. Skolverket. (2016). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, 2011. Skolverket.
  18. Skolverket. (2024). Elever och personal i fritidshem. Läsåret 2023/24. Skolverket.
  19. SOU 2022:61 Allmänt fritidshem och fler elevers tillgång till utveckling, lärande och en meningsfull fritid. Utbildningsdepartementet.
  20. Townsend, A. (2019). Who does action research and what responsibilities do they have to others? Educational Action Research, 27(2), 149–151. https://doi.org/10.1080/09650792.2019.1582184