”Där är vi inblandade allihop”: Samverkan mellan lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskola

Authors

  • Lina Lago Department of Social and Welfare Studies Learning, Aesthetics, Natural science, Linköping University, Linköping, Sweden
  • Helene Elvstrand Department of Social and Welfare Studies Learning, Aesthetics, Natural science, Linköping University, Linköping, Sweden

DOI:

https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.19813

Keywords:

Samspel kring elever och lärande, Fritidspedagogik

Abstract

Hur förstår och beskriver lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 förutsättningarna för samverkan? Detta är utgångspunkten förd denna artikel som bygger på ett pågående forsknings- och utvecklingsprojekt om samverkan i skolans tidiga år.

Full-text of the article is available for this locale: Svenska.

Author Biographies

Lina Lago, Department of Social and Welfare Studies Learning, Aesthetics, Natural science, Linköping University, Linköping, Sweden

Lina Lago Lina Lago är lektor i pedagogiskt arbete, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet.

Helene Elvstrand, Department of Social and Welfare Studies Learning, Aesthetics, Natural science, Linköping University, Linköping, Sweden

Helene ElvstrandHelene Elvstrand är lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet.

References

Elvstrand, Helene & Lago, Lina. (2018). Samverkan och övergångar mellan förskola, fritidshem, förskoleklass och grundskola. Stockholm: Skolverket.

Elvstrand, Helene & Lago, Lina. (2019). Do they have a choice?: Pupils’ choices at LTCs in the intersection between tradition, values and new demands. Education Inquiry. DOI: 10.1080/20004508.2019.1656505

Granström. Kjell. (2003). Om vuxnas samarbete och kompensationsutnyttjande. I B. Lidholt, K. Granström, E. Ahlstrand & A. Arnqvist (red.). Lagarbete och tidig läs- och skrivutveckling (s. 12-28). Skolverket: Stockholm.

Lago, Lina, Ackesjö, Helena & Persson, Sven. (2018). Erkännandets dynamik: Förskoleklasslärares tolkningar av ny läroplanstext. Educare, 2018(1), s. 7-25.

Munkhammar, Ingmarie (2001). Från samverkan till integration: arena för gömda motsägelser och förgivet tagna sanningar: En studie av hur förskollärare, fritidspedagoger och lärare formar en samverkan. (Diss.) Luleå: Luleå Universitet.

Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018. Stockholm: Skolverket.

Downloads

Published

2019-11-22 — Updated on 2025-08-04

Versions

How to Cite

Lago, L., & Elvstrand, H. (2025). ”Där är vi inblandade allihop”: Samverkan mellan lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskola. Venue, (16). https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.19813 (Original work published November 22, 2019)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>