”Där är vi inblandade allihop”: Samverkan mellan lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskola
DOI:
https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.19813Keywords:
Samspel kring elever och lärande, FritidspedagogikAbstract
Hur förstår och beskriver lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 förutsättningarna för samverkan? Detta är utgångspunkten förd denna artikel som bygger på ett pågående forsknings- och utvecklingsprojekt om samverkan i skolans tidiga år.
Full-text of the article is available for this locale: Svenska.
References
Elvstrand, Helene & Lago, Lina. (2018). Samverkan och övergångar mellan förskola, fritidshem, förskoleklass och grundskola. Stockholm: Skolverket.
Elvstrand, Helene & Lago, Lina. (2019). Do they have a choice?: Pupils’ choices at LTCs in the intersection between tradition, values and new demands. Education Inquiry. DOI: 10.1080/20004508.2019.1656505
Granström. Kjell. (2003). Om vuxnas samarbete och kompensationsutnyttjande. I B. Lidholt, K. Granström, E. Ahlstrand & A. Arnqvist (red.). Lagarbete och tidig läs- och skrivutveckling (s. 12-28). Skolverket: Stockholm.
Lago, Lina, Ackesjö, Helena & Persson, Sven. (2018). Erkännandets dynamik: Förskoleklasslärares tolkningar av ny läroplanstext. Educare, 2018(1), s. 7-25.
Munkhammar, Ingmarie (2001). Från samverkan till integration: arena för gömda motsägelser och förgivet tagna sanningar: En studie av hur förskollärare, fritidspedagoger och lärare formar en samverkan. (Diss.) Luleå: Luleå Universitet.
Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018. Stockholm: Skolverket.
Downloads
Published
Versions
- 2025-08-04 (2)
- 2019-11-22 (1)
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2019 Lago, Elvstrand

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Unless otherwise stated, works from 2019 are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Lina Lago är lektor i pedagogiskt arbete, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet.
Helene Elvstrand är lektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV) vid Linköpings universitet.